Stöd Ukraina

Fredriiks blogg

Måndag 24 Augusti 2009 - Peking
Resealbum: Peking

Speedseightseeing

Idag har jag hunnit en hel del. Frukosten var som vanligt men idag hittade jag smör till brödet. Frida jobbade idag så jag fick ge mig ut på stan ensam men först följde jag med henne så att hon kom till rätt plats.

Jag började med att åka till Lamatemplet Yonghegong i östra delen av centrala Beijing. Templet var fullt av kineser som bad och fotade varann i olika poser. Men för första gången såg jag mycket västerländska turister. Templet var som alla andra buddhistiska tempel jag besökt men väl värt ett besök.

Ner i tunnelbanan och vidare mot arbetarstadion och Beijings blå zoo som har asiens längsta undervattenstunnel. Ett tunnelakvarium med en massa roliga fiskar, hajar, rockor och havssköldpaddor. Det var en kul upplevelse men lite för litet för de 85 kronorna i inträde.

I närheten av akvariet ligger Yashowmaknaden. Ett stor varuhus med kopior av alla möjliga produkter. Vid det här laget var jag så hungrig att jag sprang förbi försäljarna och snäste surt mot dem för att försöka hitta något att äta. Bara 100 meter från varuhuset låg en stor galleria med starbucks och McDonald´s så jag käkade en big mac och company för 22 spänn. Till efterrätt så tog jag en Riktig kaffe.

Då var det dags att dra vidare. Jag tog en taxi till Tiantan, Parken med himmelens tempel. Tyvärr regnade det lite medan jag var inne i parken men lyckligtvis så skrämde det bort de andra turisterna så jag fick strosa runt i den extremt tysta parken alldeles ensam. Kändes som jag var mitt ute i skogen någonstans och väldigt skönt för öronen. Även Tiantan var som de flesta andra tempel men ändå väldigt trevligt.

Intill Tiantan ligger en av de andra stora varuhusen, hongqiao market eller Pärlmarknaden som den kallas för alla pärlor som säljs i huset. Vi var här en snabbis häromdagen och letade skräddare men hittade ingen så nu gick jag tillbaka för att syna stället lite mer. Jag gick därifrån med några fina trämasker till min samling och ett par t-shirtar för en tjuga styck. En bra affär tycker jag.

Som sista stopp för dagen besökte jag himmelska fridens torg i duggregnet och fick se när soldaterna halade flaggan innan solnedgången. Ett hundratal kineser hade radat upp sig för att få fota det hela. Jag träffade några tjejer som sa sig vara "Engelskstudenter" och var väldigt intresserade av min vistelse i Kina. Jag kände direkt av scam-vibbar och förklarade att jag skulle hem till min lilla Frida. De tackade för sig och försvann lite fort. Jag har läst både på RG och andra resforum om dessa flickor som lurar med sig män från himmelska fridens torg och sedan "lurar" dem att köpa te som sedan visar sig kosta flera tusen.
Men nej nej, tur att man håller sig uppdaterad med hjälpa av andra medlemmar på RG.

Att ta sig tillbaka till hotellet vid den här tiden var lättare sagt än gjort. Alla tunnelbanor var PROPPFULLA av kineser och de har väldig svårt för kösystem eller så gillar de bara inte mig. Efter många armbågar och knuffningar så provade jag att hitta en taxi i stället men någon kines hoppade in i varje bil som svängde in till kanten.

En timme och trekvart senare haltar jag in på hotellet och slänger mig i Fridas famn för att gnälla lite. Det visar sig att hon har haft en liknande upplevelse att dessa kineser idag. Vi hämnas på dem genom att gå till TGI friday´s för att käka lite äkta amerikansk hamburgare och några öl till middag innan vi stöp i säng.

I morgon är det nya tag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dar es-Salaam
13 år sedan
Båtsafari
13 år sedan
Game drive dag 2
13 år sedan
Game drive II
13 år sedan
Selous game drive
13 år sedan