Stöd Ukraina

Fredriiks blogg

Fredag 23 Juli 2010 - Mpanga

Game drive II

Efter vilopausen var det dags att åka ut på en game drive igen. Första stoppet var vid sjön. Ett gäng krokodiler hade kamouflerat sig med gräs på ryggen för att dyka ner i vattnet och lura på sina byten. En bit bort flöt ett gäng flodhästar runt med endast sina näsborrar ovan vattenytan. En stork åkte snålskjuts på en flodhäst, likt en timmerflottare flöt den runt på en nästintill osynlig näsborre. Lite längre bort lekte ett gäng babianer men så fort vi närmade oss så försvann de. 

Guiderna fick ett anrop på kommunikationsradion om något och vi körde dit för att hitta en flock med fem-sex lejon som troligtvis hade släpat något annat djur in i gräset. Vad, vet vi inte.

Solen började att gå ner och en vackrare solnedgång har jag aldrig sett. Helt fantastisk!

Guiderna vill inte köra i mörkret så de började ratta hemåt när solen gått ner. Jag har fått för mig att lejon klättrar upp i träd på kvällen för att sova men det gör de inte särskilt ofta enligt Nehomu förutom just den här kvällen. På väg tillbaka till campen hade två lejon klättrat upp i ett träd för att sova. De låg där och dinglade med benen och svansarna. Precis som jag hade föreställt mig. 

Jag läste i lonely planet att den fläckiga hyenan är mycket ovanlig och ses väldigt sällan men inte för oss. Vi såg en stor som låg mitt på vägen framför oss och vilade. 

Tillbaka i campen serverades en trerätters middag ute i det fria med soppa till förrätt, fisk till varmrätt och chokladkaka till efterrätt. Vi fick även se en liten serval, ett litet kattdjur som ser ut som en liten leopard men bara lite större än en vanlig katt. 

Av de fem stora har vi sett:

Lejon (x)
Elefant (x)
Buffel (x)
Leopard ( inte än )
Noshörning ( troligen inte )

Andra djur:

Babian
Krokodil
Antilop
Black faced Vervetapa
Flodhäst
Fläckig hyena
Serval
Vildhund
Wildebeest
Kudu
Gasell
Gam
Zebra
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dar es-Salaam
13 år sedan
Båtsafari
13 år sedan
Game drive dag 2
13 år sedan
Game drive II
13 år sedan
Selous game drive
13 år sedan