Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 29 Juni 2019 - Baku

Sol och bad.

Jag har inte badat sedan någon gång i mars, då jag var i Gokarna. Så nu när jag befinner mig vid det Kaspiska havet så var det verkligen på tiden för ett dopp. Efter frukost igår så tog jag därför en taxi ut till Shikhov beach som är den närmaste stranden från centrum. Här ligger beacherna vid hotell, så man får betala inträde, men det kostade inte mer än en tia så det var ok. Själva stranden var inte särskilt stor. Ungefär som vid Sanda vid Kvicksund, för er som känner till det badet. Lite surealistiskt är det att flyta omkring i vattnet och stirra bort mot de oljeplattformar som ligger några kilometer därifrån. Men vattnet svalkar gott i värmen och jag spenderade ett par timmar med att omväxlande sola och bada.

På hemvägen tog jag en buss tillbaka och hoppade av den när vi började närma oss staden. Precis som London och en massa andra storstäder, så har även Baku sitt Eye. Ett enormt pariserhjul som tar tjugio minuter att fullborda sitt varv. Vandrade förbi där och vidare genom en park där man byggt ett litet "minivenedig". Hittade en liten servering där jag fick mig en Efes, som är en turkisk öl av pilsenkaraktär. Många år sedan jag drack en sådan senast.

Vandrade vidare förbi gamla stan och på den numera bekanta vägen hem till mitt boende. I förrgår gjorde jag ett nytt besök vid gamla stan, men jag är inte särskilt imponerad. Snyggt och fint, javisst. Men det känns inte särskilt gammalt eller unikt. Ganska breda gator mestadels och vid de två sevärdheter som finns, Maidens tower och Palace of the Shirwanshahs, tar man bra betalt i inträde. Känns lite som en turistfälla och är inget som passade mig.

Annars har Baku kommit i ropet väldigt de sista åren, man har byggt mycket nytt och moderniserat staden med oljepengar. Olja finns det gott om och 1905 så utvanns hälften av all olja i världen just här i Baku. År 2005 byggdes världen längsta pipline för det svarta guldet härifrån och in till Turkiet och oljepengar flödar in i landet. Förutom alla nya överdådiga byggnadsverk som man uppför, så har man också satsat en hel del på sport. Man har lyckats få formel 1 att köra stadslopp här och nyligen så spelades även finalen av Europaleague i staden. Hade jag lyckats sälja min motorcykel lite snabbt uppe i Delhi så hade jag faktiskt tankar på att ta vägen direkt från Indien till Baku för att se matchen mellan Chelsea och Arsenal. Nu blev det inte så, men det hade varit trevligt.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Systerb:
Javisst, livet leker :-))

På måndag ska jag träffa Joel, min brorson, i Tbilisi. Det ska bli trevligt. Lite lustigt sammanträffande att han är i de här trakterna just när jag också är här.

Hälsa all/Conny
Postat 2019-06-29 12:15  Anmäl
Systerb säger:
Hej Conny!

Nu låter det lite lättare allting, sol och bad och taxi :) Vi mår bra här, Amanda är här över helgen, vi ska göra oss i ordning och åka och bada lite. Vi har sommarvärme. Nu på onsdag den 3 kommer Per med familj. Vad är det som händer på måndag??? Man kan ju gissa iof, hoppas jag gissar rätt!!
Åh, måste berätta, John har fått vigselbehörighet, så idag har sin första vigsel i Örebro. Han ska viga Kristoffer och Linnea, Linnea är syster till Carl Gunnarsson, vinnare av Stanley cup, han kommer ju såklart vara med. Cooolt va

Kramar systerB
Postat 2019-06-29 11:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan