Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 30 Juni 2019 - Baku

Dags att säga hej!

Om ett par timmar så avgår mitt nattåg tillbaka till Tbilisi så det börjar dra ihop sig för en avfärd från boendet om en knapp timme. Det har varit en trevlig stad att gå runt och titta i. Inte så där jättestor, om man nu inte ska ut i förorterna förståss, utan alldeles lagom att strosa omkring i. Mat och dryck är som i de andra länderna härnere i Mindre Kaukasus billigt, så länge man inte besöker flottare restauranger. Man kan faktiskt få tag i ett stort glas fatöl för bara en manat (5.50), men då är det nog fråga om folköl egentligen. Något läskande för halva det priset som säljs i stånd lite varstans är en plastmugg med något som ser ut som och smakar lite grann som gamla tiders svagdricka. Läskande som sagt.

Jag hade lite pengar över som jag ville bli av med och var för någon timme sedan inne i någon slags matvaruaffär där man säljer färdiglagad mat som man kan ta med sig eller äta på plats. Pannbiff, schnitzel och pommes frittes samt en flaska vatten kostade mindre än 40 kronor. På tal om vatten, ibland när jag köpt mig en flaska mineralvatten så har det inte varit det, utan wichyvatten istället. Det funkar naturligtvis lika bra, men det är lätt att man tar miste.

Azerbadjan är till skillnad från Armenien och Georgien, muslimskt. Men det märks inte alls här i huvudstaden. Visserligen har min värdinna en sjal över håret, men annars ser man inte mycket av de huvudbonaderna. Tror jag möjligtvis sett en dam med en burka och några med sjalar. Pubar, barer och restauranger som serverar all slags mat och dryck är det gott om.

Vi hörs om någon dag eller två/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan