Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 2 Juli 2019 - Tbilisi

I farten.

När mitt tåg väl rullade ut ur Baku hade det blivit mörkt, så alla de oljetorn som jag såg vid ankomsten låg i mörker nu. Vi rullade ut i tid, men av någon anledning så hade vi blivit sena under natten. Vi skulle ha kommit till gränsstationen klockan 05 men anlände dit ett par timmar sent. I slutändan så var tåget två och en halv timme sent när vi väl var framme i Tbilisi. Så jag fick ringa min brorson Joel och skjuta upp vårt möte ett par timmar. Han har studerat ryska i Moskva under ett par terminer och är nu på en liten rundresa nere i Georgien och Azerbadjan. Så det var lyckat att vi kunde möta upp varandra här nere. En lunch och en lite senare middag hann vi med tillsammans och förhoppningsvis finns även tid att träffas idag och fira Joels 26:e födelsedag.

När jag på kvällen passerade parlamentshuset såg jag att det fortfarande är full fart på de pågående protesterna mot regeringen här. Rockmusik och talare avlöser varandra i en strid ström. En hel del poliser finns posterade för att hålla ordning på det hela, men det verkar ganska lugnt och fredligt.

I dag tog jag mig en vända bort till IKEA, för att se vad man hade i den matsalen. Inget svenskt alls fanns, så jag nöjde mig med en äppeldryck som smakade som en Mer.

Tog också en taxi upp till den Vitryska ambassaden för at kolla upp vilka regler som gäller om man vill färdas igenom Belarus. Numera behövs det inget visum om man flyger in, men då jag tänkte ta tåget igenom och bara stanna till några dagar i Minsk, så behövs tydligen att jag skaffar ett visum. För att få ett sådant så, måste jag gå via någon resebyrå och fylla i en massa blanketter, så det lutar nog att jag kanske skippar det landet på min hemfärd.

Klockan börjar närma sig två på eftermiddagen, och jag ska väl snart iväg för att få lite krubb i magen. Kanske en siesta lite senare. Nattåg igen för en färd västerut till Batumi som ligger vid Svarta Havet.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Nej, Ukraina ligger nog kvar i beräkningen. Men Vitryssland är lite mer tveksamt efter visumbeskedet.

Nej, någon fotboll har jag inte sett. Kanske visas det här där jag är nu. Får se i kväll.

/Conny
Postat 2019-07-03 12:49  Anmäl
Postis19 säger:
Tjena
Kul att Joel dök upp, ni hade väl en del att prata om antar jag. Hoppar du över Ukraina? Är väl annars en naturlig fortsättning på resan hemåt.

Kan du se damfotbollen? Blir sittning hemma hos Rune ikväll.

Stefan
Postat 2019-07-03 11:08  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan