Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 12 Maj 2006 - Barcelona

Sno (wow), karaoke och flamenco

Hola from Barcelona!! Har inte hunnit hitta sa manga internetkafeer sa jag ligger lite efter i dagboken.. Efter Paris styrde vi kosan sydost.. Mot Lauterbrunnen i Schweiz. Eftersom talten blivit plaskevata i Paris natten fore fick vi valet att uppgradera till cabins for 26 franc. En mkt god ide visade det sig for det blev kyligt varre. Sista natten i Schweiz snoade det t.o.m en bit upp (eller om det va frost). Vi delade cabin med det nygifta paret Christie o Rene och underholls pa natten av Rene's pratande i somnen. Pa mandagen grundade vi for dagen pa bergstoppen med stekt frukost, dvs (bacon och) stekt agg. Sen vandrade vi mot taget som skulle ta oss upp sisadar 3000m upp till Jungfraujoch. Det mesta av ralsen var insprangd i tunnlar i bergen. Blev kallare och kallare, snoigare, och konstigt nog en massa blommor som vaxte mitt i snon (krokus, tussilago och violer).. Vackert! Tyvarr var det lite dimmigt pa toppen sa den vackra utsikten lyste med sin franvaro. En del av australiensarna var valdigt uppspelta over snon, gjorde snoanglar, byggde en liten snogubbe (eller mer en snoblob).. Jag var val inte riktigt lika uppspelt.. Pa toppen fanns restauranger, souvenirer och langa tunnlar byggda i is med isskulpturer. Vi at den medhavda lunchen som Danni fixat fram. Sedan bar det av ner igen.. Passerade ett par rara alpbyar pa vagen. Resten av dagen roade jag o Thane oss med att glo pa tvattmaskinerna o torktumlaren.. Pa kvallen vankades det fondue. Mums!

Efter Schweiz var det deja vu Frankrike.. Sag the terminal pa vagen.. Filmen med Tom Hanks som baseras pa en verklig man som FORTFARANDE bor pa Charle de Gaulle airport.. Sen 18 ar tillbaka! En lang dag pa bussen.. Overnattade i Avignon dar vi gick ut och at pa kvallen allihopa pa en restaurang pa torget. Hade en underhallande kypare vid namn Momo som verkade gilla att prata engelska..Sen gick vi till en karaokebar. Tog hela kvallen att komma fram till vilken lat vi skulle valja att framfora men det blev till slut Dancing Queen...

Onsdagen (?.. Man glommer latt bort veckodagarna nar man reser sahar.. Det ar lordag hela veckan lang.. :) forutom alla tidiga mornar dock. Har annu inte gatt upp senare an sju..) var ocksa en langdag pa bussen. Avignon till Barcelona. Efter en liten kvallstur for att se nagra sevardheter hade Danni lagat klart Paellan. Jag fick en egen variant utan korv o kyckling. Sen blev det en heldag pa egen hand i Barcelona. Tiden rusade ivag men vi hann med att se en del iallafall. Bl.a huvudgatan Las Ramblas med marknadsstand med blommor och djur.. Gatukonstnarer.. Sana dar som star blick stilla tills de far pengar. Alla mojliga.. En man utkladd till hast, che guevara, en indianhovding,ceasar... Pa kvallen var det flamencoforestallning. Stampande fotter, kastanjetter och virvlande klanningar.. Hojdpunkten var dock nastan att se nar de stackare som togs upp pa scenen skulle dansa..och nar vi dansade allihopa pa golvet till lite enklare rorelsedanser.. Typ Macarena. Himla skoj, speciellt efter tva glas sangria...

Next stop: Franska rivieran.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet