Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 6 Maj 2006 - Paris

Picknick i Paris

Efter att top deck guiden prickat av oss och vara 21 resekamrater styrde vi kosan mot Dover, Calais och sa smaningom Paris dit vi kom fram pa kvallskvisten i fredags. Fick en liten lektion i att satta upp talten.. sa nu har vi gjort det en gang - bara 18 ggr kvar.. Under tiden hade Danni, var kock, fixat klart maten.. Spenat o ricottafylld tortellini med tomat o champinjonsas och sallad. Mums, badar gott for kommande 48 dgar. Efterratten - chokladmousse - at vi i skenet fran ett upplyst paris by dark. Akte runt och tog fina 'blixt genom fonsterrutan' foton pa eiffeltornet, operan, triumfbagen, louvren.. Sedan stannade vi i montmartre och promenerade upp till sacre coeur med utsikt over hela paris. Enligt tradition tande jag ett ljus for mormor inne i kyrkan. Akte tillbaks till campingen for forsta campingnatten. Som tur var beholl madrasserna sin luft hela natten. Lite kyligt men 'no worries' :)

Lordagen borjade med frukost i fransk anda med croissants och pain au chocolat.. Sen blev vi inkorda till paris for var fria dag. Pa vagen passerade vi en marknad med parkerade bilar overallt.. Stod en motorcykel i vagen sa gruppens 'starka grabbar' fick ge sig ut och lyfta bort den. Sedan kunde bussen kora at sidan. Stannade med utsikt mot en liten slant bakom marknaden..och en valkladd liten farbror som satt sig ned for att bajsa gomd fran marknaden.. Han sag himla chockad ut da han drog upp byxorna och vande sig om o mottes av en hel buss full med folk. Haha. Efter denna hojdpunkt gick jag o Thane av vid Notre Dame. Han stallde sig i ko for att ga upp medan jag satte mig utanfor och tittade pa folk i solskenet. Delade en crepes och sedan vandrade vi mot Louvren (eller som guiden sager 'the louv', later som 'loo', toaletten). Thane gick in for att se 'mooning lisa' och jag vandrade runt lite. Hittade Paris Japan town och en japansk lunch. Valdigt franskt...

Sen traffades vi igen och vandrade uppfor Champs Elysee mot triumfbagen och Paris farligaste rondell. Enligt Candice, guiden, sker dar en olycka var 8e minut. Sag ingen olycka men motte Andreas - svensken jag bodde med i Sydney, under triumfbagen. Gick pa jakt efter ett cafe dar kaffet inte kostade en halv maltid men champs elysee var tydligen inte ratt stalle. Blev ett stalle vid Seine istallet dar vi kom undan m fem euro for en cola. Vilket kap... Men skoj att traffa Andreas igen.

Efter att ha sagt hejda t andreas gick vi vidare mot eiffeltornet. Var jattelang ko till hissen sa vi stallde oss i trappkon istallet. Vandrade de over 600 stegen upp till andra plattformen och stallde oss sen i hisskon. Borjade bli brattom for 30 minuter senare skulle vi traffa gruppen nedanfor. Sa det blev en mkt snabb fotopaus pa toppen, hiss till andra vaningen och sedan var det bara att rusa nedfor de 600 trappstegen igen.. Skynda, skynda. Vi anlande till gruppen samtidigt som kvallsregnet sa det var bara att skyffla at sig fran buffen, rycka at sig ett glas champagne och picknicka pa bussen. Ostar, rokt lax, skaldjurspasta, pate, m.m och sa passade jag pa att smaka snigel.. (raknade det till samma grupp som krokodil, dvs 'konstig mat som nastan tillhor fiskriket'..) Blev bara en pyttebit for jag sag framfor mig hur den stackaren kravlade pa marken och stack upp sina sma antenner.. Sedan var det dags for en battur pa Seine. Mysigt men lite regnigt.. Som tur var hade inte taltet regnat in alltfor mkt..

Next stop: Schweiz
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet