Stöd Ukraina

Marikas blogg

Söndag 6 September 2009

Semester med gott samvete?

Hösten är här igen och med den alla dessa stackars övergivna sommarkatter! Katter som togs från sin mamma och som fick en ny familj i människorna som gosade, lekte, gav mat och visade sin uppskattning. Nu är de borta och katten förstår inte vart de tog vägen. Troligtvis sitter den på stugtrappan och väntar dag ut och dag in och blir hungrigare och hungrigare. Den har aldrig behövt jaga efter mat så den vet inte hur den gör och kan inte överleva på att bo utomhus och fånga råttor hela kalla vintern!

Katten på bilden tog vi hand om för 9 år sedan då hon hittats av en granne då hon låg på hans komposthög ätandes fruset bananskal...... helt utmagrad och eländig. Trots annonsering gav sig ingen ägare tillkänna så hon finns hos oss än idag och tillgivnare kompis får man leta efter.

Har du haft en sommarkatt i år, se till så att den blir omhändertagen!!! Det finns katthem som letar upp nya hem om du inte kan ta ditt ansvar, det du åtog dig då du skaffade katten...

Jag hoppas och tror inte att någon på RG har haft en sommarkatt men då det är så många katter som överges "måste" jag skriva om detta. Det gör ont i mig att tänka på alla dessa stackars djur som just nu väntar och letar förgäves runt om i landet...
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Blir så förbannad och ledsen över människors hänsynslöshet...
Postat 2009-09-10 18:54  Anmäl
Ekkan2 säger:
Fin katt ni tagit hand om.Håller med dig fullt ut.Folk borde ta ansvar mer för sina handlingar.
Postat 2009-09-07 21:31  Anmäl
Travelfun säger:
Hej Marika!

Jag håller med dig...det svider i hjärtat.
Tänker på mina två små missar, och att de skulle vara alldeles själva... det får hjärtat att brista. Mina katter är dock stora som pantrar och väldigt smarta :-) De kan öppna ytterdörren fast den är låst, och även balkongdörren, genom teamwork :-)

Jag tycker att alla katter förtjänar ett hem. Min syster jobbade idiellt för djurskyddet med hemlösa katter ett tag, och jag kan meddela att det var väldigt många katter som var hemlösa...

Tur att det finns de som ni som sträcker ut en hand och hjälper till.
Ni har nog säkert fått er en vän utan dess like också :-)

Kramar!!
Postat 2009-09-07 08:58  Anmäl
Detta är bara så fruktansvärt!!! Jag önskar nästan att jag kom på en sån djävel ursäkta uttrycket men det om något gör mej så skitförbannad.
Postat 2009-09-06 14:12  Anmäl
Thorgu säger:
Det är bra att du påpekar detta med sommarkatt. Själv har jag blivit med katt i Thailand. Nu har jag en katt och en hund som leker tillsammans. Tur att det är någon som älskar djur i Plutaluang så de inte far illa.
Postat 2009-09-06 13:20  Anmäl
Ivan säger:
Har själv haft åretruntkatt för länge sedan. Skulle knappast gå nu när jag är borta så mycket.
Katten hette Herman. men kallades bara för Metodiklektorn. Han var kastrerad stackaren. Han visste hur man skulle göra men kunde inte själv.
Postat 2009-09-06 10:53  Anmäl
Kustaffe säger:
Tyvärr är det folksominte bryr sig om djuren efter sommaren. Hos oss sprang det oxå en övergiven sommarkatt som sprang runt huset hela vintern. Den ville inte komma inantagligen för att vi hade en innekatt, så vi satte ut mat. Fram på våren växte naturligtvis magen och efter ett tag födde hon ungar under vår altan. Två av dessa försvann efter en tid men den tredje flyttade in till oss en dag när vi kom hem. Det är 7 år sedan nu och et är en jättego katt
Affe
Postat 2009-09-06 09:05  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingemar_e
Ingemar_e säger om Marikas bild "Fin dam i det gröna":
Cat´s control!
7 september 2009 23:05