Stöd Ukraina

Flys blogg

Fredag 2 November 2012 - Los Angeles

Santa Maria – Santa Barbara – Los Angeles

Avfärd kl 8 och första stopet blev bara efter ca 30 min då vi hade kommit till Solvang – En danskinspirerad stad. Kom tidigt så affärerna hade inte öppnat, men det var en underbar morgonpromenad man fick i denna småtrevliga stad. Köpte också ett danskt wienerbröd ;-)
Efter detta blev det ytterligare ett förmiddagsstopp, denna gång på en vingård – Firestone, där vi fick se vinfabriken och fick berättat för oss hur de gjorde vin. Efter detta var det vinprovning av 4 av deras vin – trevligt att göra detta kl. 11 en fredagsförmiddag :- ). Dock är det inte så stort destilleri, så deras viner finns nog ej i Sverige, men det var kul att ha varit där, då California ju är känd för vinproduktion.
Lunchstoppet gjorde vi idag i Santa Barbara och på piren där, var lite mysigt att sitta där ute och äta på en restaurang.
På kvällen närmade vi oss så LA. Staden ä lika stor som skåne till yta och har 15 milj invånare. Oj vad mycket bilar det fanns! När vi kom dit blev det en stadsrundtur och vi var bl a i Beverly Hills och gick på en av världens dyraste shoppinggator Rodeo dr och där hotellet från Pretty women filmen finns. Finns ingen kollektivtrafik i Beverly Hills. Vi körde ner för Sunset bv och stannade på Hollywood bv där vi bl a gick på Walk of fame – tyvärr var det filmpremiär i chinese theatre så jag kunde inte ta kort på Mickael Jackson. Vi gjorde också ett besök på Dolby (Kodak) theatre där oscarsgalan hålls, och det var en häftig upplevelse! Här tog vi också kort på den obligatoriska Hollywood-skylten. Det var verkligen som en cirkus på denna gata. Skulle vilja ha mer tid här, men bussen åkte vidare till vårt nya hotell för kvällen. Som plåster på såret så fick jag en svit på detta hotell, så det var ju trevligt :- ) och de hade en stor (25 m) och varm (28 graders) pool.
Vi bodde vid en affärsgata, men det var lite kusligt att gå ut om kvällarna då et var aldelles tomt på trottoarerna – alla körde ju bil, men det fanns en hel del folk på restaurangerna och barerna…
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
39 veckor sedan
Långa promenader
39 veckor sedan
Kvällen var bäst
39 veckor sedan
Avfärd
39 veckor sedan
Sista dagen
47 veckor sedan