Stöd Ukraina

Jimhans blogg

Lördag 26 April 2008 - Göteborg

Ryska visumen fixade!

I veckan kom en efterlängtad försändelse med posten, våra ryska visum var äntligen klara! Det hade dragit ut lite på tiden eftersom datumen på försäkringsintygen först inte stämde, men nu är det alltså avklarat. Nu återstår bara att fixa visum till Mongoliet och Kina också, men det ska inte vara några problem.

Det är också en hel del annat som ska göras inför sommarens resa med transsibiriska järnvägen. Eftersom detta blir min första backpacking-resa måste jag inhandla en ordentlig ryggsäck. Den får inte vara för liten, inte för stor, ska vara praktisk, slitstark och snygg, och ska helst inte kosta allt för mycket. Finns det någon sådan ryggsäck, tro?

När det gäller bokningar är allt redan klart. Den 7 juni flyger vi med SAS från Göteborg till Moskva via Köpenhamn. I Moskva har vi bokat första natten på hotell genom Penguin Travel för att kunna få den inbjudan som krävs för att få visum. Resten av tiden i Moskva bor vi hos vår ryska väns mormor. Tågbiljetterna är bokade, liksom hotellövernattningar och tredagarsutflykt i Mongoliet, där vi bl a ska besöka resterna av den gamla mongoliska huvudstaden Karakorum och Hustai nationalpark med vilda hästar. Vad vi ska hitta på i Ulan Bator har jag ingen aning om, kanske ett besök på naturhistoriska museet för att titta på de stora dinosaurieskeletten.

I Beijing har vi bokat 6 nätter på hotell och 2 heldagsutflykter med bl a kinesiska muren via Iventus. De återstående 4 dagarna ägnas sannolikt åt att äta god mat och att utforska staden. Vi lämnar därefter Kina för resans sista stopp som görs i Qatars huvudstad Doha, där vi stannar i ganska exakt 2 dygn. För att lyxa till det efter 3 veckor med ganska enkel standard har vi bokat in oss i ett Deluxe-rum på femstjärniga Mövenpick Tower & Suites :)

För tillfället ägnar jag ofta kvällarna åt att läsa i Lonely Planets guidebok Trans-Siberian Railway och drömmer mig bort till de mäktiga skogarna, de ändlösa stäpperna och de myllrande storstäderna som väntar längs vägen under sommarens resa. Nedräkningen har börjat på allvar och nu är det bara 6 veckor kvar...
Dela med andra:    

Kommentarer
Kerstin säger:
Åkte transibiriska järnvägen för några år sedan , stannade också i Mongoliet !!!!! Det var helt suveränt. Ha det så kul.
// Kerstin
Postat 2008-04-27 18:57  Anmäl
Gbenskar säger:
Vad spännande. Vi har faktiskt också tänkt oss en resa med transsibiriska järnvägen. Fast vi har tänkt resa i höst. September kanske. Har inte alls kommit lika långt i planeringen som du gjort.

Har du blandat bokningarna på olika researrangörer? Har du gjort en del bokningar själv? Hur har du gjort med visum, har du tagit hjälp av en arrangör eller går det att fixa på egen hand? Har du någon uppfattning om de olika arrangörerna, är det någon som du tycker verkar bra och billig eller är det samma skrot och korn på dem?

Hälsningar GB
Postat 2008-04-27 18:50  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet