Jimhans blogg

Måndag 13 Juli 2009 - Brumunddal
Efter att ha sommarjobbat tre veckor i Norge var det riktigt trevligt med en helg i Oslo som lite omväxling. Den mesta tiden spenderades med kompisar, men en del tid ägnades åt att utforska huvudstaden på egen hand. Bland annat besökte vi nöjesparken Tusenfryd söder om Oslo på lördagen och även om vi inte blev så väldigt imponerade av själva parken, fanns det ändå ett par rikitgt häftiga åkattraktioner. Ett betydligt lugnare och billigare sätt att fördriva tiden var att besöka Kon-Tiki-museet, som visade sig vara väl värt ett besök. Söndagsmorgonen spenderades behagligt tillbakalutad på det nya operahuset med fin utsikt in mot centrala Oslo och även en och annan busslast med japanska turister med solparaply.

Men nu: back to work! Bara fem veckor kvar ;)
Fredag 24 April 2009 - Äspered
Nu har jag bokat en riktig drömresa! Den 27 december bär det av mot Sydney, Australien! Under 3,5 veckor kommer vi att resa runt i Australien och på Nya Zeeland. Än så länge är inte så mycket planerat, men flygbiljetterna är i alla fall bokade. Vad kul det ska bli, och vad skönt att få sol och värme mitt i vintern! Längtar redan! Måste testa bungyjump...
Onsdag 25 Februari 2009 - Göteborg
Efter mycket diskussioner fram och tillbaka är påskens stora resa äntligen bokad. Den 13 april åker jag tillsammans med två vänner till Ukrainas huvudstad Kiev :) Planeringen är sedan ganska öppen, kanske att vi tar tåget för att se andra delar av Ukraina, men helt bestämt är i alla fall att vi kommer att besöka Tjernobyl. Verkar hur spännande som helst! Det finns många olika arrangörer som gör heldagsutflykter dit med minibuss och då får man även besöka spökstaden Pripjat, där tiotusentals kraftverksarbetare bodde före olyckan 1986, men som nu är helt övergiven.

Nu återstår bara att läsa på och planera inför resan... Bara 1,5 månader kvar nu :)
Lördag 6 December 2008 - Äspered
Nu är det snart bara 3 veckor kvar tills vi lämnar mörker och kyla och åker till Los Angeles. Stora delar av resan är planerad och bokad, men under veckan fick vi boka ett nytt hotell eftersom det visade sig att hotellet vi tänkt bo på i Farmington, New Mexico blivit invaderat av kackerlackor! Planeringen av resan ser ut ungefär så här:

29 december: Flyg Köpenhamn - Los Angeles via Amsterdam och Houston.

30 - 31 december: Två härliga och förhoppningsvis soliga dagar i LA som avslutas med nyårsfirande i San Bernardino.

1 januari: Tidig uppstigning på nyårsdagen för att bege oss till nationalparken Death Valley, där vi tänkt vandra lite i det karga ökenlandskapet. På kvällen kommer vi fram till Las Vegas och Hotel Stratosphere Tower som har berg-och-dalbana längst upp i tornet på 300 m höjd.

2 januari: Utflykt till Hooverdammen på förmiddagen, sen tillbaka till Las Vegas och sjörövarhotellet Treasure Island. Förhoppningsvis kan reskassan utökas under kvällen.

3 januari: Vi lämnar Las Vegas och åker till Salt Lake City, där eftermiddagen ägnas åt att se mormontempel och annat som staden har att erbjuda.

4 januari: Vandring i Arches National Park, som har över 2000 naturliga sandstensbågar, vissa upp till 80 m långa.

5 januari: Skidåkning i Vail, Colorado.

6 januari: Efter att ha tagit en titt på Denver åker vi söderut genom det vidsträckta slättlandskapet till Amarillo, Texas.

7 januari: Vidare västerut till Santa Fe och Albuquerque.

8 januari: Dagens slutmål är Flagstaff, Arizona, men innan dess kanske vi tar en sväng till en stor meteorkrater.

9 januari: Hela dagen ägnas åt Grand Canyon och vi har tänkt oss en femtimmars vandringstur ner i kanjonen. Ska bli spännande att se Grand Canyon på vintern!

10 januari: Åter mot Stilla havet och San Diego, där vi stannar i två nätter.

11 januari: Heldag i San Diego, troligen till Tijuana i Mexiko på kvällen för lite tacos;)

12 januari: Vi följer den vackra kusten upp mot Los Angeles.

13 januari: Ännu en dag i LA innan vi åker hem sent på kvällen.

Nedräkningen går fort nu, 23 dagar kvar!
Torsdag 11 September 2008 - Äspered
Man hinner inte spendera så många dagar med kompisarna efter skolstarten innan nya resplaner börjar diskuteras. När vi väl bestämt oss behövde vi inte heller fundera mer än några timmar innan flyget var bokat. Det blir Los Angeles! Vi åker den 29 december och kommer tillbaka den 15 januari, så vi har ganska gott om tid att utforska västra USA. Vi ska hyra en bil och planerar bl a att besöka Death Valley, Las Vegas, Salt Lake City och San Diego. Dessutom blir det nog skidåkning i Colorado och kanske en sväng in i Mexiko. Nedräkningen har börjat!
Söndag 27 Juli 2008 - Brumunddal
Helgen här utanför Brumunddal i sydöstra Norge har varit fantastisk, strålande solsken och varmt långt in på kvällen, det är ju så man vill att sommaren ska vara. Sen gör det ju inte saken sämre med underbar utsikt över böljande fält och den spegelblanka sjön Mjösa.

I fredags var det "sosial sammenkomst" för alla sommarvikarier där jag sommarjobbar. Detta innebär i klartext obegränsat med pizza och öl på en trevlig uteservering på företagets bekostnad, vilket uppskattades av alla. Att äta ute i Norge är man ju inte direkt bortskämd med ;)

Nu återstår det bara 3 veckor innan jag jobbat färdigt för den här sommaren och kan återvända till Sverige igen med fickorna fulla av pengar (fullare än innan i alla fall). Den 29 augusti är det dock Norge som gäller igen, då jag och tre kompisar drar upp till Norges vackra fjordar, där bl a Geiranger och Vøringsfossen står på programmet. Dessutom världens längsta respektive brantaste vägtunnel, där den senare blev så brant pga av att man mätte fel när man började bygga...
Tisdag 1 Juli 2008 - Brumunddal
Jag har nu jobbat två dagar på mitt sommarjobb i Norge. Det känns helt ok att börja jobba, men det är lite tråkigt att resan med transsibiriska järnvägen är slut. På hemvägen gjorde vi ett uppehåll i Qatar, vilket var en häftig upplevelse. Vi hängde med på ökensafari med egen chaufför och åkte hejvilt över sanddynerna. Vi stannade vid gränsen mot Saudiarabien och åt lunch och badade i havet, vilket var svalkande i den nästan 50-gradiga hettan. Det var inga andra än vi där och vi såg flygfiskar som hoppade omkring oss!

Nu gäller det dock att jobba hårt för att kunna ge sig ut på resa snart igen.
Fredag 20 Juni 2008 - Peking
Vi har nu kommit fram till Beijing. När vi kom till Himmelska fridens torg kryllade det av poliser och andra män i uniform, som på bara några minuter körde bort folk och tömde hela torget. Har ingen aning om varför, men det var spännande att se. Det kom också en kortvarig regnskur, som gjorde den klibbiga luften lite behagligare. Annars har vi inte hunnit med mycket mer än att konstatera att tunnelbanan är fräsch och fungerar bra och att det är väldigt billigt.
Söndag 15 Juni 2008 - Ulaanbaatar
Sitter just nu i ett sandstormigt Ulan Bator. Annars är det varmt och härligt, och det känns verkligen annorlunda. Imorse anlände vi med tåget och har under dagen besökt ett kloster med en jättestor guldstaty av Buddha och sett imponerande dinosaurieskelett på naturhistoriska museet. Vi är lite slitna efter tågresan men börjar repa oss. Imorgon bär det av ut på stäppen. Spännande!
Torsdag 5 Juni 2008 - Äspered
Nu har det äntligen blivit dags att ge sig av! Det har varit en lång väntan sedan den 3 september, då vi bestämde oss för att åka. Det mesta är klart inför avresan, det gäller bara att få ner all packning i ryggsäcken.

Vädret i Moskva verkar vara lite ostadigt och småkallt. Hoppas man slipper regn i alla fall. Annat är det i Qatar, där vi spenderar två dagar på hemvägen: runt 40 grader och sol varje dag! Vi har bokat en ökensafari till en saltvattensjö, där man kan testa sand surfing bland annat. Grymt spännande, men innan dess ska vi klara av en knapp vecka på transsibiriska järnvägen, övernattning i ger på den mongoliska stäppen och en vecka i Peking med besök vid den kinesiska muren. Det blir en resa med stora kontraster.