Stöd Ukraina

Nickans blogg

Tisdag 11 Mars 2008 - Riga

Riga kryssning

Eftersom vi har varit i Helsingfors, Finland ett antal gånger och Tallin, Estland två gånger så tyckte vi det var dags att se nästa huvudstad söderut, nämligen Riga, Lettland.
Så vi åkte 11 personer på en kryssning till Riga med Tallinks båt "Vana Tallin". Den var väldigt liten tyckte vi, nästan lika liten som Eckerölinjens "Eckerö". Men vi hade tur med vindarna, det gungade inte så mycket. Däremot så småregnade det hela dagen i Riga. Vi tog en Taxi till Stockmans varuhus, sen gick vi bakom det till Zeppeliner hangarerna och marknaden som ligger där. Jag blev hotad av en man när jag fotograferade en gumma som sålde potatis, jag stoppade kameran innanför jackan och gick därifrån fort som bara den med ett litet "sorry". Livrädd för att han skulle ta kameran av mig eller göra nåt annat...
Det var inte billigt nånstans egentligen, jo sprit var billigt, men inte varorna på marknaden. Nu kollade vi ju inte så noga pga av regnet, men alla killarna i gänget köpte varsina tröjor för 10 lat, ca 130kr. Tjejerna hittade inget att köpa där. Kläderna var lite omoderna och inte alls billiga. Man kanske kunde göra fynd om man letade. Men vi ledsnade på regnet och funderade på vad taxichauffören hade pratat om för ölfabrik, "Big Lido", med restauranger...vi frågade några yngre killar som faktiskt kunde pyttelite engelska om hur man kom dit med spårvagn bakom marknaden. Sen åkte vi på vinst och förlust för 0,50 lat (ca 7kr) per man, en spårvagnsresa som tog nästan 10 minuter, då såg vi hållplatsskylten "Lido". Det var några hundra meter bakvägen till Lido som ser ut som en väderkvarn ihopbyggt med ett timmerhus. Därinne fanns flera restauranger och bakom några glasrutor i källaren var tydligen ölfabriken. Ingen information som vi förstod och ingen provsmakning! Men väldigt god mat för 50-130kr beroende på hur mycket man tog. Sen tog vi bussen tillbaks till Stockmans (0,40 lat=ca 6kr). Vi handlade lite och gick sen till fots genom hela gamla staden mot hamnen. Många kyrkor har dom! Kan tänka mig att det är mysigt att gå där när det är fint väder och fler stånd längs gatorna. Ganska likt Tallins gamla stad. Skulle kanske åka tillbaks till Riga när det är varmt och man kan bada på den berömda playan i Jurmala. Vi får se. Tallink får iallafall se till att fixa bättre buffe på båten, eller är vi bortskämda med Eckerölinjens supergoda smörgåsbord?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet