Nickans blogg

Söndag 22 Mars 2009
Okej, vi åker väl på en kryssning då, sa vi och så for vi till Helsingfors! Till skillnad från våra kryssningar till andra östländer, så är det här en lyxkryssning tycker jag! Men skönt att bara komma iväg och äta och dricka gott och basta och bubbelpoola lite. Sen åkte vi spårvagn i Helsingfors, till den stora berömda loppisen, tog säkert 20-25min och kostade 2,2 euro. Och där fanns det grejer, oj oj oj, köpte dock bara två små saker. Lite svårt med språket, kan ju inte så mycket finska och de kunde inte så mycket engelska, så vi tittade mest. Sen strosade vi lite i hamnen och käkade munkar och piroger. Vi köpte lite eucalyptusolja till bastun också. På kvällen blev det en suverän middag ombord på Serenade, och musikalunderhållning efter det. Mätta, rena och nöjda kom vi hem igen.
Söndag 9 November 2008 - Tallinn
Det är inte helt fel att åka på en helgkryssning till Tallin i November. God mat, underhållning, trevligt sällskap och lite nya upplevelser i Tallin. Det var lite grått och kallt när vi klev iland, men det finns en mysig grottliknande pub i trappan på väg upp mot Alexander Nevsky katedralen, där vi värmde oss med varmt vin.
Sen åkte vi "Troll" en sorts eldriven buss, till Saku Suurhall, där Melodifestivalen hölls. Vi gick in i köpcentrumet bredvid och shoppade och fikade lite. Innan vi skulle ombord igen så gick vi in i köpcentrumet närmast hamnen, där åt vi god buffé och shoppade lite mer.
Onsdag 23 Juli 2008 - Visby
Så har vi då för 7:e gången varit till Gotland. Man lessnar inte på den ön, för man upptäcker nya saker hela tiden. Sen är vi ju mest där för att köra Folkracefestivalen, så ibland hinner man resa runt på Gotland lite och ibland blir det mest bara Visby för bilar ska mekas mellan tävlingsdagarna. Men det blev flera rundturer i Visby och glass åt vi i hamnen, nattlivet provade vi på, Svenska Kyrkans "Varannan vatten" drack vi...cyklade gjorde vi...sen tog vi förståss hem lite priser från folkracetävlingen. Tänkte lägga ut några Folkracebilder , men...har ju flera hundra att välja mellan så de kan ni se på http://www.teambats.se om ni är lite bilsports intresserade.
Tisdag 11 Mars 2008 - Riga
Eftersom vi har varit i Helsingfors, Finland ett antal gånger och Tallin, Estland två gånger så tyckte vi det var dags att se nästa huvudstad söderut, nämligen Riga, Lettland.
Så vi åkte 11 personer på en kryssning till Riga med Tallinks båt "Vana Tallin". Den var väldigt liten tyckte vi, nästan lika liten som Eckerölinjens "Eckerö". Men vi hade tur med vindarna, det gungade inte så mycket. Däremot så småregnade det hela dagen i Riga. Vi tog en Taxi till Stockmans varuhus, sen gick vi bakom det till Zeppeliner hangarerna och marknaden som ligger där. Jag blev hotad av en man när jag fotograferade en gumma som sålde potatis, jag stoppade kameran innanför jackan och gick därifrån fort som bara den med ett litet "sorry". Livrädd för att han skulle ta kameran av mig eller göra nåt annat...
Det var inte billigt nånstans egentligen, jo sprit var billigt, men inte varorna på marknaden. Nu kollade vi ju inte så noga pga av regnet, men alla killarna i gänget köpte varsina tröjor för 10 lat, ca 130kr. Tjejerna hittade inget att köpa där. Kläderna var lite omoderna och inte alls billiga. Man kanske kunde göra fynd om man letade. Men vi ledsnade på regnet och funderade på vad taxichauffören hade pratat om för ölfabrik, "Big Lido", med restauranger...vi frågade några yngre killar som faktiskt kunde pyttelite engelska om hur man kom dit med spårvagn bakom marknaden. Sen åkte vi på vinst och förlust för 0,50 lat (ca 7kr) per man, en spårvagnsresa som tog nästan 10 minuter, då såg vi hållplatsskylten "Lido". Det var några hundra meter bakvägen till Lido som ser ut som en väderkvarn ihopbyggt med ett timmerhus. Därinne fanns flera restauranger och bakom några glasrutor i källaren var tydligen ölfabriken. Ingen information som vi förstod och ingen provsmakning! Men väldigt god mat för 50-130kr beroende på hur mycket man tog. Sen tog vi bussen tillbaks till Stockmans (0,40 lat=ca 6kr). Vi handlade lite och gick sen till fots genom hela gamla staden mot hamnen. Många kyrkor har dom! Kan tänka mig att det är mysigt att gå där när det är fint väder och fler stånd längs gatorna. Ganska likt Tallins gamla stad. Skulle kanske åka tillbaks till Riga när det är varmt och man kan bada på den berömda playan i Jurmala. Vi får se. Tallink får iallafall se till att fixa bättre buffe på båten, eller är vi bortskämda med Eckerölinjens supergoda smörgåsbord?
Lördag 29 December 2007
Det blev ju inte mycket bloggande nerifrån Thailand och ön Koh Chang som vi var mest på.
Jag gillade inte riktigt att inte kunna skriva å ä ö!!! Det finns säkert nåt knep på deras tangentbord...
men vi hade semester med sol, bad, snorkling, fiske, elefanttur, djungelpromenad till vattenfall, shopping med prutning, sevärdhetsguidning i Bangkok, tuk tuk åkning, massage och restaurangbesök ...fullt upp alltså! Några kilo upp också ;-)
Det var verkligen en givande resa och mina förväntningar stämde ganska bra med vad jag sett på internet innan resan. Visst finns det några negativa saker som tex smoggen i Bangkok och alla lösa stackars hundar, lite otäcka endel faktiskt. Trevliga människor överallt iallafall! Alltid ett leende ansikte som möter en när man pratar med dem. Dålig engelska generellt men endel pratar riktigt bra, till och med svenska fraser kan några av dem.
Koh Chang börjar bli välbesökt av speciellt västeuropeer, (massor med svenskar överallt) Det byggs nya hotell överallt på ön. Östra sidan hann vi inte se något av, men hela västra koh chang har vi åkt pickup taxi fram och tillbaks till olika ställen.
Bang Bao piren var mer exploaterad än jag trodde, snacka om kommers!
Men ändå väldigt gemytligt överallt :-) Man fick akta sig också för cyklar och mopeder som kom körandes på den smala piren.
Det finns massor att berätta om allt vi har varit med om på den här resan, jag tror jag berättar det med bilder, lite vartefter jag har tid att lägga in dem. Det är bara drygt 2000 bilder att välja bland.
Det var en helt okej bröllpsresa, trots två barn med. Men 15-åringen tog ju hand om 6-åringen om det behövdes. Vi reste också med våra vänner, en familj på 7 personer!
Så jag rekommenderar Koh Chang, Klong Prao stranden mest. White Sand stranden är mycket shopping och restauranger men stenig strand( kanske inte norraste delen) och mycket folk i rörelse hela tiden.
Lugnare ju längre söderut du kommer på ön. Vi bodde på Coconut Beach resort, ett helt ok standard hotel med trevlig personal och trevliga massörskor på stranden, nära till allt du behöver, gångavstånd till restauranger och affär med livsmedel.
Ett tips, stanna till nån kväll på Thai marknaden mellan White sand och Klong prao, där är det riktigt billigt och du kan roa dig med pilkastning, lotter och äta grillade grodor, spela bingo om du förstår thailändska siffrorna som ropas ut! Kanske inte modernaste kläder men några fynd gjorde vi! Bara det att få se deras kultur på lite närmare håll var intressant. Vi mötte våra elefantskötare på den marknaden också, de roade sig där på sin lediga tid. En barnkarusell drevs med en vanlig fläkt!
Om Bangkok kan jag säga att jag tyckte det var för lite med 2 nätter när vi kom till Thailand och 2 nätter innan vi åkte hem, därför att jag vill gå omkring på marknader längs gatorna och titta och handla otroligt billigt, prata med människorna och åka tuk tuk! Vi tog en heldag, vi 11 personer i en minibuss med chaufför för 300kr, då körde han oss till Chao Praya River och vi tog en 2 tim flodtur, sen kungliga palatset, den liggande buddan och en gigantisk inomhusmarknad (Indra Square market), från 9.00 till 19.00! Det tog ganska lång tid i trafiken mellan de olika sevärdheterna, men det är nästan inga trafikolyckor trots så mycket bilar och mopeder överallt. Det var lite om vår resa, bilder kommer som sagt var snart...
Torsdag 6 December 2007
Nu har vi varit i Rådhuset och blivit äkta makar!
Om några timmar sitter vi på planet till Bangkok!
Fattar inte riktigt att vi verkligen snart är där...ska bli jättekul!
Söndag 4 November 2007
Det börjar närma sig...snart är vi i Asien för första gången!
Klarar vi värmen? På 3 veckor ska vi väl hinna att vänja oss vid den...
Det ska bli jättekul, jag ska fota munkar, tempel och elefanter.
Vi ska ju till koh chang "elefantön", så då måste man ju prova att rida på elefanter, eller hur?!
Jag som lätt blir sjösjuk...dom gungar ju så när dom går...
Fira jul på varma sandstränder....känns helt okey faktiskt!
En månad kvar nu och vi har inte packat ett dugg...man behöver nog inte ha så mycket med sig har jag hört!