Stöd Ukraina

Nickans blogg

Lördag 29 December 2007

Hemma efter Thailandsresan...

Det blev ju inte mycket bloggande nerifrån Thailand och ön Koh Chang som vi var mest på.
Jag gillade inte riktigt att inte kunna skriva å ä ö!!! Det finns säkert nåt knep på deras tangentbord...
men vi hade semester med sol, bad, snorkling, fiske, elefanttur, djungelpromenad till vattenfall, shopping med prutning, sevärdhetsguidning i Bangkok, tuk tuk åkning, massage och restaurangbesök ...fullt upp alltså! Några kilo upp också ;-)
Det var verkligen en givande resa och mina förväntningar stämde ganska bra med vad jag sett på internet innan resan. Visst finns det några negativa saker som tex smoggen i Bangkok och alla lösa stackars hundar, lite otäcka endel faktiskt. Trevliga människor överallt iallafall! Alltid ett leende ansikte som möter en när man pratar med dem. Dålig engelska generellt men endel pratar riktigt bra, till och med svenska fraser kan några av dem.
Koh Chang börjar bli välbesökt av speciellt västeuropeer, (massor med svenskar överallt) Det byggs nya hotell överallt på ön. Östra sidan hann vi inte se något av, men hela västra koh chang har vi åkt pickup taxi fram och tillbaks till olika ställen.
Bang Bao piren var mer exploaterad än jag trodde, snacka om kommers!
Men ändå väldigt gemytligt överallt :-) Man fick akta sig också för cyklar och mopeder som kom körandes på den smala piren.
Det finns massor att berätta om allt vi har varit med om på den här resan, jag tror jag berättar det med bilder, lite vartefter jag har tid att lägga in dem. Det är bara drygt 2000 bilder att välja bland.
Det var en helt okej bröllpsresa, trots två barn med. Men 15-åringen tog ju hand om 6-åringen om det behövdes. Vi reste också med våra vänner, en familj på 7 personer!
Så jag rekommenderar Koh Chang, Klong Prao stranden mest. White Sand stranden är mycket shopping och restauranger men stenig strand( kanske inte norraste delen) och mycket folk i rörelse hela tiden.
Lugnare ju längre söderut du kommer på ön. Vi bodde på Coconut Beach resort, ett helt ok standard hotel med trevlig personal och trevliga massörskor på stranden, nära till allt du behöver, gångavstånd till restauranger och affär med livsmedel.
Ett tips, stanna till nån kväll på Thai marknaden mellan White sand och Klong prao, där är det riktigt billigt och du kan roa dig med pilkastning, lotter och äta grillade grodor, spela bingo om du förstår thailändska siffrorna som ropas ut! Kanske inte modernaste kläder men några fynd gjorde vi! Bara det att få se deras kultur på lite närmare håll var intressant. Vi mötte våra elefantskötare på den marknaden också, de roade sig där på sin lediga tid. En barnkarusell drevs med en vanlig fläkt!
Om Bangkok kan jag säga att jag tyckte det var för lite med 2 nätter när vi kom till Thailand och 2 nätter innan vi åkte hem, därför att jag vill gå omkring på marknader längs gatorna och titta och handla otroligt billigt, prata med människorna och åka tuk tuk! Vi tog en heldag, vi 11 personer i en minibuss med chaufför för 300kr, då körde han oss till Chao Praya River och vi tog en 2 tim flodtur, sen kungliga palatset, den liggande buddan och en gigantisk inomhusmarknad (Indra Square market), från 9.00 till 19.00! Det tog ganska lång tid i trafiken mellan de olika sevärdheterna, men det är nästan inga trafikolyckor trots så mycket bilar och mopeder överallt. Det var lite om vår resa, bilder kommer som sagt var snart...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet