Stöd Ukraina

Haavards blogg

Torsdag 18 Juni 2009 - Grekland

Rese krönika dag 2 för P3 och P4 Vaken

Idag var det den femte dagen på kryssningen, och efter mitt samtal med vaken och min berättelse i går tänkte jag att nu ska jag i varje fall få med mig en soluppgång inte gå och sova vidare. Och vilken soluppgång det blev. Satt där på balkongen med mobilkameran i högsta beredskap och det blev faktiskt riktigt bra bilder. Klockan var bara 06:00 och en ny dag var på väg..
Maten ombord är ju bara helt underbar, och jag gick efter den underbara soluppgången till windjammer café och intog en nu efter fem dagar helt vanlig frukost, med scrammbeld egg eller som vi svenskar säger äggröra, bacon, grillade tomat halvor, och pork sousige, det är väl svin korv det, slängde på lite bönor i tomat sås, två glas med äppel juice.
Efter frukosten var det dags för ankomst till den vita ön Mykonos, och vist var det vitt, alla och då menar jag alla husen var vitmålade med blåa fönster luckor och gatorna i staden var så smala att man var nästan tvungen att gå in i affärerna när de lokala invånarna kom åkandes på sina moppar. Kan med varmt hjärta anbefalla Mykonos det var en helt underbar plats.
Ännu en ny dag med toppen temperatur en bit över 30 grader och solsken, men det blåste en del vilket egentligen bara var skönt vi kan väll kalla det lite svalkande.
Man är väll inte klok men vad tror ni att lilla jag skulle göra när jag kom tillbaks på båten, jo då var det dags för lite mer mat och som vanligt var även lunchen inget att klaga på, denna gången fick det bli lite pizza, som var framdukad vid poolen, där stod det en trevlig kille och serverade.
Inte heller är man väl klok när man sätter sig på en motionscykel och kör ett träningspass för man går och sätter sig i bastun. Bastu vid meddelhavet när det är långt över 30 grader ute, men det är ju underbart med bastu och en kall öl.
Idag var det den andra och sista formella middagen, en så kallad kaptains dinner, vi har andra sittning så middag blir det inte före 21:00. Åter igen på med smokingen, upp till baren högst uppe på båten vid 20:00 tiden för en coctail eller som vi säger i sverige en grogg, enda skilnaden är att denna ser riktigt mysig ut. Ned i matsalen, den finaste av dom som går under namnet ”king and I” och även här har vi världens bästa servitör, en kille från Lima Peru som går under namnet Jorge han har med sig en assisterande waiter som kommer från turkiet som jag nu selvfölgelig har glömt namnet på, men han pratar lite norska då han har haft en flickvän från norge. Kvällen avslutades med en tur till bubbelpoolen och sedan var det dags för sängen klockan 01:30 gresk tid och då var den 00:30 hemma i sverige.
Detta är Haavard Hauland för p3 och p4 vaken i utlands timmen.
Avsluttningsvis ett meddelande till trafikredaktionen på 020 999444 det är lugnt på meddelhavet och ingen risk för kö eller vilt, möjligen en och annan delfin .
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet