Stöd Ukraina

Ingemar_es blogg

Söndag 16 Mars 2008 - Thailand

Reflektioner Jomtien

Thailand
Efter vår sejour i Kambodja har vi nu hamnat i Jomtien några mil söder om Pattaya.
Här har vi varit förut vilket förenklar en mängd aktiviteter.
Tre veckor hade vi till förfogande. Tycker vi hann med mycket.
Gillar man att spela golf är detta ett paradis.
Hyr en bil/taxi för mellan 500 och 800 bath, Taxin stannar tills vi spelat klart.
En av banorna vi var på några gånger kostade med greenfee, golfbil, caddie och klubbor ca 440 sv kr. En stor Singha vid 19 hålet tillsammans ned en thai måltid kostade ca 24 sv kr på golfrestaurangen!!!!
Royal Navy golf course är namnet, de har 36 hål. De andra banorna vi spelade på var Pattaya C.C (svenska golf design) och Phoenix C.C.
Runt Pattaya finns det ytterligare 17 banor varav några är riktiga höjdare.
Trots alla våra inköp i Kambodja fanns det i vårt sällskap de som inte handlat färdigt. Hmmm. Även här finns ju äkta kopior på allt.
I år var vi inte på ngt Buddhatempel men har ni inte sett något kan det verkligen rekommenderas.
Något vi också undvek i år var de sk. grisabilarna. Såg tyvärr flera olyckor där dessa bilar var inblandade. Men vi upptäckte att det var näst intill samma pris på "täckta" bilar.
Var inte rädd för att äta thaimat. Kommer ni hem utan att ätit det, ja, då har ni missat mycket. Jag fick en lunchfarvorit med vookade grönsaker och ostronsås. (OBS, jag gillar INTE ostron), men detta var riktigt gott.
Enda ställena jag undvek att äta var där trafiken nästintill var inne i matstånden.
Har ni prövat thaimassage? Nästan överrallt kostade det 200 bath och var alldeles underbart.
Pattaya är ett kapitel för sig själv. Vi var där några kvällar och kollade läget. Shoppingen var inte avslutad, Lilla och stora Mike shopping mall var ett eldorado för en del! Vii hade i Pattaya en pub som uppsamlingsplats. Mulligans heter den puben.
Jomtien som expanderat otroligt mycke bara på några år är ett toppenområde.
Träffade vänner som varit i Hua Hin på andra sidan av thailandbukten. De upplevde prisbilden däröver mycket dyrare på mat/ dryck och golfspel.
Jag kan förstå barnfamiler som väljer de stora turistorterna, men för oss är det mer det genuina Thailand vi är ute efter.
Vi har träffade folk hemma i Sverige som bott på hotell med "all inclusive". Knappt de visste om att de varit i Thailand.
Thailand har några ingredienser som gör att längtan dit blir stark redan efter några månader hemma.
Det ärligt vänliga folket, den mycket goda maten och det behagliga vädret är en bidragande orsak.
Vi ses igen Thailand.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Husbilsresa norröver
12 år sedan
Semesterresa Europa
13 år sedan
Grillad kycklingfilé
13 år sedan
Matrecept
13 år sedan
Semesterplaneringar
14 år sedan