Stöd Ukraina

Ingemar_es blogg

Söndag 6 November 2011 - Västerbotten

Husbilsresa norröver

En kombinerad golfresa och upplevelseresa.
Husbilen rustad, frun och jag är packade (haha) för ett par veckor uppåt landet.
Vår första anhalt blev Mariefred.
De har en utmärkt golfbana där som heter Gripsholms gk.
När vi skulle betala för golfrundan sa de att eftersom ni betalt för spel på banan kostar det inget för husbilsplatsen under natten. Detta trots att vi hade både el, toa, dusch och internetuppkoppling.
Nåväl, på eftermiddagen for vi in till Mariefred och upptäckte att det var en intensiv aktivitet i stan. Visade sig att det var SM i gatumusikantsfestival.
Alla var inte ok att lyssna på tycker jag.
Men mycket trevligt i det varma vädret.

Vvi fortsatte vår färd norrut.
Utan vår GPS hade vi nog INTE funnit vår nästa destination.
Målet var Gnarpsbadens golfbana. En otroligt vacker plats längs ostkusten.

http://www.kustvagen.nu/gnarpsbaden.aspx

Vi anlände rätt sent på kvällen.
Var lite sugna på en god öl. I golfrestaurangen hade de öl från ett lokalt bryggeri. Hälsingeöl, Wow säger jag.
Golfspel dagen efter och sedan avfärd igen. Valde naturligtvis kustvägen norrut.

Vår destination denna dag var Obbola utanför Umeå.
Vi gjorde en mellanlandning i Salusand där vi träffade mycket trevliga RG vänner.
Ingridhell med man. En otroligt vacker "oas" de har under sommarmånaderna.

Obbola blev därefter vår "hemort" några dagar.
Vi hann besöka Umeå, Bjurholm (golf förstås) och många andra trevliga platser.
Kolla om du vill på mina bilder här på RG..

,Resan fortsatte, nu med våra två bekanta från Obbola som följeslagare i vår husbil.
Storforsen, Burträsk (Västerbottenost), Jokkmokk, Three hotel (de som byggt olika temarum i träden).
Kolla mina foton.

Storforsen är något alldeles unikt. När man vandrar på lederna och ser detta vattens "vrålande" ljud blev jag nästan religiös.
Har du inte upplevt detta men har möjlighet att de Storforsen, säger jag bara GÖR DET.

Västerbottenost, halleda, blev så imponerad. Förstår varför priset inte ligger i lågprisklass. Vi var där och fick en grundlig info om hur de gjorde denna "goa" ost.
Naturligtvis köpte vi en stor "mittenbit".

Till Jokkmokk körde vi extra mil (ca 20) för att bara uppleva. Slutet av turistsäsongen där, då var det ingen hit. För att uppleva Jokkmokk får man nog vara där under vintermarknad eller sametinget för att förstå "klangen" av ordet Jokkmokk. Ordinärt samhälle annars tyckte vi.

Nåväl, färden gick vidare, Vi hade bestämt att vi skulle till Haparanda och så blev det.
Kom till Haparanda hamn och checkade in på en ställplats för husbilar. 100 kr dygnet kostade det, också inklusive el, bredband, toa, dusch. Inte världens bästa ställe, men vadå.....

Dagen efter var vi först på IKÈA Haparanda. Så många ryska röster har jag inte hört sedan jag var i Thailands sydostliga platser.
Samma suveräna lax och köttbullsmåltid där som på övriga IKÈA varuhus.

Eftermiddagen ägnades åt golfspel på Haparanda/Torneå golfbana.
Tänk att slå ut på ett korthål i Finland kl 12 för att därefter traska över till Sverige och slå nästa slag kl 11:10.

Kalix var nästa anhalt, gissa var-just det på golfbanan. En underbar anläggning. El naturligtvis, bastu, dusch, sällskapsrum, god öl (kostade dock extra) och dagen efter, golfspel 250 kr per person. Och så säger en del att det är dyrt att semestra i Sverige.

Boden var nästa anhalt, besök hos trevliga vänner. Fick en mycket uppskattad sightseentur i den gamla garnisonsstaden.

Efter denna mycket trevliga visit for vi söderut, Obbola igen.

Övernattade, hade tänkt att direkt fara söderut dagen efter, men nej.... kanonväder, såg på kartan att Sörfors golfbana inte låg så långt därifrån.
Ryktet sa att denna golfbana var trevlig, det var den!

Nu var vi en bra bit över 1000 km från "hemma"
Vi drog söder ut, hamnade på en trevlig kampingplats i Timrå.
Fick tips att ni kan ju inte bara fara söder ut, ni måste ju köra vägen längs Indalsälvsvägen, ok sa vi,
Ångrar inte en sekund att vi följde hans råd.

Vad fick vi se? Jo, denna indalsälvsvägen var en fantastisk naturupplevelse. Vägen "slingrade" sig längs med indalsälven och bjöd på underbara vyer .
Bifogar här en Wikipedialänk om Indalsälven: http://sv.wikipedia.org/wiki/Indals%C3%A4lven
Vi fick se VildHussens aktiviteter med Döda fallet och mycket mera.

Bäst det var dök det upp en vägskylt med Thaitempel eller kanske mer korrekt Thailändska parviljongen..
Trodde inte mina ögon när vi stannade till och gjorde en rundvandring på Tempelområdet.
Eftersom jag är intresserad av Buddismen (tror t.ex. att världen skulle vara helt befriat från bl.a. krig om Buddismen hade större makt) blev det en otrolig upplevelse i de jämtska skogarna, se bifogad fil: http://www.thaipaviljongen.se/
Ok, efter dessa otroliga upplevelser var vi på g.... för söderut.
Trodde jag.
Men frun har kompisar i Ytterhogdal, vi kan väl besöka dem sa hon.
Ok, 15 mil rakt mot Östersund, men tack frun, vad trevligt vi fick när vi träffade din fd. arbetskamrat och hennes man,
Vi stannade över natten efter en toppentrevlig kväll med rökt sik, goda drycker mm.
På kvällen bestämde vi att vi skulle ut och plocka lingon, finns i överflöd.
Vad hände, jo, när vi vaknade regnade det rejält. Inget kul att fara ut i skogen då.
Glädjen blev stor när fruns väninna kom med 2 stora plastboxar fyllda med lingon.
Skönt med husbil och frysmöjlighet.
Det blev tyvärr ett måste att på morgonen fara vidare hemåt.
Sträckkörde, med ett enda stopp i Sjötorp med dess slussar.
Denna vår resa blev drygt 375 mil, men vilka underbara mil man kan få i vårt vackra land.
Du som vill se, kolla gärna mina bilder från resan.
Vill också säga: Se Sverige och inte minst våra norra delar.
Mygg, tja,jag såg två varav den ena numera är död!
Passa på att kolla mina foton jag tog under norrlandsresan!
Ingemar
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Husbilsresa norröver
12 år sedan
Semesterresa Europa
13 år sedan
Grillad kycklingfilé
13 år sedan
Matrecept
13 år sedan
Semesterplaneringar
14 år sedan