Stöd Ukraina

Flys blogg

Fredag 1 November 2019 - Shanghai
Resealbum: Rundresa i Kina

Privatguide och Avskedsmiddag + show

Denna, den sista dagen i Kina, hade vi till eget förfogande. Jag hade här också bokat en lokalguide via ”showaround” och vi träffades kl. 11.00. Det var en trevlig kvinna som ursprungligen var från Ryssland, men bodde nu i Shanghai och var gift med en kines. Fick lite info om Ryssland också och hon var duktig på engelska, men vi började med att promenera nedför den stora shoppinggata som låg vid vårt hotell och som gick ända ner till The Bund. Här gjorde vi en avstickare till ”peoples square” som var mysig och trevligt, och här låg också Shanghai museum. Därefter åt vi en lokal snabblunch innan vi tog oss ner till skyline och där jag tog fler bilder av denna. Därefter visade hon mig ”china town” som jag varit i dagen innan, men jag ville inte säga det, då hon förberett denna turen väl… Vi avslutade turen kl. 16,00 och hon fick 400 cny för dagen – värt pengarna!
Kl. 17,00 var det avfärd med gruppen för en avskedsmiddag. Denna var på 38:e våningen på ett lyxhotell, och det var en mycket fin buffé som serverades och här ingick också dryck, så detta var verkligen en fin höjdpunkt!
Efter detta åkte vi till ett nytt lyxhotell, där bl a Obama hade bott, och här fick vi uppleva en akrobatikshow i världsklass. Bara denna showen kunde man nästan åka till Shanghai för att se på – de var väldigt duktiga!
Då detta låg ganska nära hotellet var vi några som bestämde oss för att gå tillbaka istället för att åka buss – dock gick vi åt fel håll och upptäckte detta efter ca 30 min, och då orkade vi inte gå tillbaka så vi tog en taxi – så fick man pröva på det också – det var mycket billigt, 22 cny, för en ganska lång tur.
Väl på hotellet var det dags att packa, för dagen efter skulle vi åka hem.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
38 veckor sedan
Långa promenader
38 veckor sedan
Kvällen var bäst
38 veckor sedan
Avfärd
38 veckor sedan
Sista dagen
46 veckor sedan