Stöd Ukraina

Flys blogg

Torsdag 31 Oktober 2019 - Shanghai
Resealbum: Rundresa i Kina

Silkestillverkning, Chinatown... Shanghai tower och malevtåg

Idag var det väckning kl- 07,00 till denna vackra dag - i Shanghai var det 25-27 grader och sol alla dagar vi var där!
Dagens första aktivitet var besök i en silkesfabrik/-affär där vi först fick se hur det går till att skapa silke och sen var det tillfälle att köpa, både täcke, kuddar och överkast, men också tyg och kläder. Jag köpte gardintyg. Var ett intressant och lärorikt besök.
Därefter var det sightseeing i en gammal del av Shanghai, som det såg ut för med låga hus, men det mesta här är rivningsfärdigt och kommer att försvinna inom kort. Sen bar det iväg till ”chinatown”… En marknadsplats med många affärer och försäljare som sålde allt, men det mest minnesvärda här var att de återskapat hus som det såg ut förr i tiden. Tyvärr var det dock mycket folk, så det var trångt i gränderna.
Efter detta tog bussen de som ville ner till pudong och att besöka Shanghai tower, en byggnad som är 634 m, men utsiktsvåningen ligger på 532 m, och det är den nu högsta utkikspunkten i världen. Dubai har ju högre byggnad, men utkiksplatsen ligger någon meter under Shanghai tower... Byggnaden stod klar 2016.
Därefter tog jag mig själv med tunnelbana till tågstationen där maglevtågen går, det är tåg som går mellan Shanghai och dess flygplats, och vissa tider på dagen så går dessa tåg i 430 km/tim, och jag åkte ett sådant ToR, och det kostade bara 80 cny. Över 300 km/tim så började det skaka lite i tåget, annars märkte man inte att det gick så fort, förutom när man tittade ut förstås… Det är en ganska dyr teknik, så det byggs inte mycket av dessa tåg numera, men Japanerna har kommit på en annan teknik som gör att tågen går ännu fortare, och håller på att bygga dessa baner i Japan nu till de ska ha OS.
På kvällen var jag ute och åt med några medresenärer, och denna kväll blev det italienskt inspirerat. Efter det tog jag en promenad i Jin an parken, som låg nära hotellet, och även om den inte var så upplyst, så kände man sig säker – Har känt mig säker under hela vistelsen i Kina. Känner mig osäkrare att gå ut i Stockholm på kvällarna än här… Hann också med en promenad på en stor shoppinggata i närheten.
I Kina får man inte ha julbelysning, så de har ”julbelysning” året om, lite speciellt, men trevligt.
Hemma på hotellet vid 23.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
38 veckor sedan
Långa promenader
38 veckor sedan
Kvällen var bäst
38 veckor sedan
Avfärd
38 veckor sedan
Sista dagen
46 veckor sedan