Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Lördag 31 Januari 2015 - Kep

Poolhäng, Strandliv, Pepparfarm

Blev 3 härliga, slappa dagar i Kep
Hängde vid poolen och på stranden. Härligt att ta det lugnt, varva ner. Njuta av tystnaden. Ligga i solen och bara vara, men en bra bok i öronen. Återigen Storytel, mycket bra. Sätter timern på 30 minuter, så kan man byta sida från mage till rygg. Sjukt, jag vet, patetiskt. Sån är jag, funkar för mig ialla fall.
Hoja till Krabbmarknaden med Eulalia (cykeln) . Ta en kaffe på Saravoan, som ligger vid stranden.
Det ligger ett franskt bageri i Kep med jättegoda bakverk. Köpte ett fikonbröd som lunch som var ljuvligt gott.
God seafood nere vid Krabbmarknaden och fantastiska solnedgångar.
Sista dagen besökte jag en pepparfarm som odlar den berömda och dyra kampotpepparen. Denna farm har ännu inte öppet för visningar men en av ägarna är från Lofthus, nära Kinsarvik i Norge, där jag ju håller till när jag inte är ute och reser :-)
Efter att ha mailat och frågat om jag kunde få komma och se farmen, var jag mycket välkommen. Fick nummer till Mr Dee, Tuktuk förare, som kom och hämtade mig och körde mig ut och även guidade mig.
Jättehäftigt att se. I dagsläget har de 2000 plantor som nästa år kommer att vara klara för första skörden. Fick lära mig allt om de olika pepparsorterna. Varje planta ger 2-3 kg peppar. Svart är den billigaste av dem. Odlingen är helt ekologisk, inga bekämpningsmedel är tillåtna. Det är tvunget för att de ska få kalla det Kampot Pepper och få stämpel på att det är äkta vara.
Planer finns på att bygga en shop och börja med visningar. Hoppas verkligen att det ska gå bra. Det är en mycket välskött anläggning och det far så intressant att få besöka den
Jättehärlig kvinna i familjen som sköter farmen. Hon väntar tvillingar, har redan 5 barn sedan tidigare. Hujedamej
På hemväg fick vi punka på tuktuken. Så det blev att stanna och fixa det hos en lite familj med två sötnosar till barn.
I morgon väntar ett nytt land, Goooooood moooooooooorning Vietnam
Kambodja är en ny favorit och jag kommer definitivt att återvända. Finns flera platser som jag vill se.
Satt och pratade med Mr Dee en lång stund. Hur tufft de har det, tjänar inte mycket per dag. Med 4 barn och fru så finns det inte utrymme till att spara något.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet