Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Söndag 1 Februari 2015 - Hà Tiên

Mekongdeltat

Hade köpt ett 3 dagars paket av Anna Travel i Kep. 3 dagar i Mekong med 2 övernattningar för att avsluta i Hoh Chin Minh. Ska påminna mig om att inte resa med dem i framtiden och råder andra att inte göra det.
Det de säljer stämmer inte överens med verkligheten.
Men ialla fall.
Som sardiner i en burk åkte vi minibuss från Kep till gränsen i Vietnam, nära Ha Tien. Som vanligt försenade pga att vi just var packade som sardiner. Träffade ett gäng från Nya Zeeland, mycket trevlig människor som jag surrade med och skrattade och kommenterade eländet. Eländet som upprepar sig, förvirrade chaufförer, som packar ur och packar i. Man måste ta att de inte är så varsamma om ens väskor. Denna dag var en tysk man med, som nog balanserade på gränsen till ett nervsammanbrott. Deltog inte i våra samtal och skratt. Hysteriskt noga med sina väskor, att inget fick läggas på dem. Men kom igen, kolla alla andra väskor!!!!!
Nåväl, sammanbiten satt denne man.Tuggade nästan fradga i framsätet.
Försenade körde vi så mot gränsen, en genväg på sandväg. Som en stolle körde han. Kändes som vi deltog i Dakkar rallyt.
Vi kom till gränsen och det tog tid både på Kambodja sidan innan vi fick klartecken att gå över gränsen och in i Vietnam, där historien upprepade sig med långa väntetider. Övriga gänget skulle till Phu Quoc och hade båt att passa och jag skulle med en buss i Ha Tien. Vi stressade chauffören för vi anade att vi inte skulle hinna med våra anslutningar.
Tysken stod för sig själv medan vi andra stod och snackade och skrattade. Jag gick då fram till mannen och för att vara trevlig så undrade jag bara om han oxå skulle till Phu Quoc och då får han spelet på mig. Skriker åt mig att det har jag inte med att göra, gå din väg och viftar bort mig!!!!!! Jag fattar ingenting, först blir man helt ställd. Men sen tände jag till och gav svar på tal. Han behöver inte bete sig som en idiot när jag bara ville vara trevlig och på svenska sa jag "gubbjävel, dra åt skogen" och skakade på huvudet och gick därifrån.
Som tur är så ju 99,9% av alla man träffar trevliga.......
Kom till Hat Tien, försent förstås, men fick äran att åka en lokalbuss idag igen. Lucky me. Dock inga levande djur på bussen, men däremot torkad fisk, luktar sådär i värmen. Så några rissäckar på det och diverse andra paket.
Det var jag o ch sjuttielva vietnameser. Så Storytel i öronen och en halsduk för näsan, så gick dem timmarna
fram till Chau Doc. Början på min Mekongfärd.
Checkade in på Mekong River hotel. Sämsta stället hittills. Dock med terrass mot floden, det var det enda positiva med det rummet kan jag säga. Som tur är har jag alltid med ohyraspray och sprayar badrum och rum innan jag går ut på stan. Det var lite döda djur när jag kom tillbaka kan jag säga. Inga närmare kommentarer där. Blev en sväng längst strandpromenaden och marknaden i denna stad, ganska ocharmig upplevde jag den.
Käkade streetfood i form av någon slags pirogliknande skapelse med kött och grönsaker i och friterad banan som dessert. Allt detta för hela 1 dollar. Som hittat.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet