Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Onsdag 27 September 2023 - Kilimanjaro
Resealbum: Kilimanjaro

Pofu Camp till Third Cave Camp

Vi vaknar till en fantastisk morgon. Solen skiner från en klar och blå himmel, det är kallt men solens strålar värmer. Vi kommer att ha en lugnare dag idag då vi fortfarande ska acklimatisera oss. Vi rör oss på runt 4000 m. och är ute ungefär 3 timmar. Vi gör 7 km men kommer höjdmässigt att gå neråt, nästa camp kommer att vara på 3800 möh. Idag går vi däremot över en hel del bergskammar, så det blir mycket upp och ned genom dessa små raviner. Det blir då lite lätt klättring som sätter balansen på prov. Men det är en skön dag då vi tar det lugnt. Jag känner även mig mycket bättre nu, acklimatiseringen har verkligen varit bra för mig.

Vid vår vanliga middagssittning så får vi en rejäl överraskning. En av oss har sin födelsedag idag och döm av vår förvåning när några ur vårt bärarteam kommer in sjungandes med en fantastisk tårta. Den här campen ligger bra till för evakuering men också bra för att bära upp en tårta visar det sig. Så en ur teamet har gått ner till gate och sen upp igen med tårtan. En fantastik bedrift och så kul för oss och i synnerhet för Micke som fyller år. Den här födelsedagen kommer han nog för alltid att komma ihåg.

Efter allt firande så har vi en topptursgenomgång, för nu närmar det sig. Vi har alla vetat om att det inte finns några garantier över att man kommer upp till toppen men nu står det helt klart för var och en vad som kommer att krävas. En ur vår grupp väljer att bryta här. Hon har haft det väldigt jobbigt med andningen så hon väljer i samråd med guide och ansvarig från Swett att hon evakuerar härifrån. Det känns tråkigt att vi kommer att tappa en ur gruppen, men hon känner att andningen är alldeles för jobbig då vi varit uppe på 4400 m. och tanken är ju att vi ska mycket högre. Vi kommer att återse henne om några dagar när vi andra kommer till hotellet där hon ska få vila upp sig nu.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
16 veckor sedan
Safari i tre dagar
16 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan