Stöd Ukraina

Amandahs blogg

Fredag 1 Juni 2012 - Örebro

Planering pågår...

Nu är det bara drygt en vecka kvar till den efterlängtade (och välförtjänta!) semesterresan som utgörs av en tre veckor lång tågluff i Europa. Efter ett tungt år i skolan för båda av oss kände vi att det var dags att passa på att ta lite extra ledigt över sommaren och göra en något längre resa än den sedvanliga charterveckan. Eftersom vi hela året hade pratat om wekeendresor i alla möjliga europeiska städer som sedan aldrig blivit av, kom vi fram till att en tågluff där vi slår alla flugor i en smäll passade oss bäst! Vi riktar in oss mot de östra delarna av Europa eftersom detta känns lite mindre turistigt och dessutom passar en studentplånbok bättre...

Tanken var att vi skulle strunta i att planera någonting alls egenligen, men här utsattes mitt kontrollbehov för alldeles för stora påfrestningar, så nu har vi i alla fall gjort upp en grov resplan, samt bokat flyg och hotell till de första målen på resan. Planen ser ut som följande;
Budapest - Kroatien (Krk via Zagreb) - Wien - Prag - Berlin.
Vi har från den 10 juni till den 1 juli på oss, och om vi känner att vi har tid över så står den blandade kompotten av antingen Ljubljana, Krakow eller München på önskelistan. Vi tar dock hellre en dag extra och slappar och tar det lugnt på ett och samma ställe än att flänga runt som galningar för att kunna checka av så många platser som möjligt.

Eftersom att mitt kontrollbehov gjorde sig påmind tidigt i planeringsfasen så lyckades vi få tag i riktigt billiga flygbiljetter med Norwegian till Budapest. 450 kr/pers får väl anses som helt ok! Dessutom gjorde vi ett riktigt kap på ett fint lägenhetshotell i centrala Budapest, City Gardens *** till ett pris av 180 kr/pers/natt. Vem behöver ett sunkigt hostel när det går att få en trestjärnig lägenhet till samma pris? :)

Vi stannar i Budapest till den 13 juni för att åka vidare till Kroatien med sol och bad i siktet. Eftersom resan mellan Budapest och Kroatien är relativt lång mellanlandar vi i Zagreb och sover här en natt innan vi drar vidare till Rijeka och Krk. Tåget anländer sent på kvällen till Zagreb så därför har vi förbokat ett hotell mittemot tågstationen så att vi slipper leta boende i en ny stad mitt i natten...Känns skönt! Här föll valet på Hotel Central.

Interrailkortet är inhandlat, det blev ett flexikort med 10 resdagar inom 22 dagar. Hoppas det räcker! Nu längtar jag som en tok efter att få lämna ett gråmulet Sverige för ett soligare Östeuropa!

City Gardens, Budapest. Bilden är tagen från http://citygardensbudapest.com/

//Amanda
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 17 - Berlin
11 år sedan
Dag 16 - Prag
11 år sedan
Dag 15 - Prag
11 år sedan
Dag 14 - Prag
11 år sedan
Dag 13 - Sista dagen i Wien
11 år sedan