Stöd Ukraina

Greklands blogg

Lördag 2 April 2011

Planering inför årets ö-luff

Det blir Kykladerna i år efter ett års uppehåll.
Förra årets sommar-öluff genomfördes i Sporaderna som även det var ett kärt återseende.
Biljetter till Aten är bokade. Vidare inrikes flyg ut till Mykonos där tyvärr tidtabellen ändrats och vi gör en bussresa in till Aten och spankulerar och slår död på tid. Det är nackdelen med att boka biljetterna alltför tidigt.
Billiga biljetter dock men vi har låtit Sas och Norwegian förränta våra pengar så....
Nu ser vi fram emot Mykonos. Jag gick igenom gamla bilder och blev alldeles sjuk när jag tänker på solnedgången i Mykonos. (Vi som bor på östkusten i Sverige är nog mer förtjusta än andra över solen som går ner i havet eftersom vi aldrig kan uppleva det på hemmaplan)
eller sittandes här i Lilla Venedig och se solen dyka i havet?
Lilla Venedig är fantastiskt, eller hur?
Stränderna på Mykonos är bland de bästa jag upplevt. Så vackert det är vid Agios Sostis
Detta fascinerade mig vid första anblicken. Agios Stefanos strand med den nya hamnen på Mykonos där mycket stora kryssningsfartyg lägger till.
Om jag skulle ha ett hus i Grekland skulle det se ut och ligga så här!
Var ta sig efter Mykonos? Vi funderar på Milos som är en favoritö. Eller kanske Folegandros där denna bild är tagen. Som om tiden stått stilla.
Vi bestämmer oss för Paros. Där ska vi bo i Parikia så att vi får uppleva solnedgången även där.
Vi ska definitivt till Lolandonis och testa om restaurangen håller samma höga klass som sist. Sen ska vi njuta av deras lugna strand.
Men framförallt vill vi prova nya öar. Så vi ska ta oss över till Antiparos och tror det blir färjan från Pounta med motorcykeln över dagen.
Sedan vet vi bara att vi åker hem från Santorini och har lämnat det öppet däremellan.
Nya öar som vi vill till är Serifos och Ios. Detta kan vara möjligt. Båtar går från Paros till Serifos men sen är det lite värre med båt till Ios. Kan bli en lååång båtresa.
Vilket inte gör något om det är lugnt på Medelhavet och solen gassar så att man kan fläka ut sig på däck med en god bok men om det stormar.....
Ios har vi sett från båten när vi varit på väg. Jag tror inte det är så mycket till partyö i juni.

Serifos har jag stora förhoppningar till. Vi avvek från tänkt rutt vid besök Milos, Sifnos och for till Folegandros istället den gången. Jag tror att Serifos är en ö i min smak - av det jag läst mig till och kikat på bilder.

Nåja, nyss avslutat en god lunch med grekisk sallad och hemgjord moussaka och tzatsiki.
Har bokat lägenhet i Parikia (skitdyrt men flott) på Paros. Jag märker att blir mer och mer kräsen med mitt boende. Dessutom att förboka! Det känns inte lika roligt att leta upp boende på plats och pruta har aldrig varit min grej. Börjar väl bli bekväm med åren :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Sirapp säger:
Vilken härlig resa ni verkar ha framför er! Vi vet inte om vi kommer till Grekland i sommar, i så fall en snabbtrip... dock blir det New York i höst - inte så dåligt det heller. Vad tycker du om Paros förresten? Något måste ju locka eftersom ni åker tillbaka? ;) Har du fler bilder att visa? Jag har bara stått på båtdäck i hamnen och tittat.
Postat 2011-04-03 10:50  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Rolf_52
Rolf_52 säger om Greklands bild "Solnedgång i Mykonos stad":
kors så vackert
12 augusti 2011 11:01
Axemona
Axemona säger om Greklands bild "Fiskebåt i solnedgång":
Kanonfoto!
6 april 2010 20:47
Annicajoh
Annicajoh säger om Greklands bild "Prasopita i Lolandonis":
Ja, jag håller med dig, det är ett härligt solljus genom taket.
4 februari 2009 22:12