Stöd Ukraina

Gbenskars blogg

Söndag 4 Maj 2008

Planerandet är i full gång

Nu är det Mallorcaresan den 20:e maj som ligger i planeringsstadiet. Har varit till biblioteket och lånat en drös böcker för att läsa på. Det är jättekul det här planerandet!

Två gånger tidigare har jag varit till Mallorca. En gång som ung på 70-talet. Då åkte jag med en kompis dit, vi bodde i Palma och det var stenhårt röj som gällde.

År 2000 var jag och min man dit på två veckor. Betydligt lugnare tempo den gången. Vi bodde i Santa Ponsa och området var ganska dominerat av turistande engelsmän och irländare. Fullt av barer med storbilds-TV och fotbollsmatcher runt vårt hotell.

Vi hyrde bil i flera dagar och hann med att titta oss omkring runt hela ön. Vi var till Port d'Andratx, riktigt exklusivt där bl.a. prinsessan Birgitta bor. Vi såg Valldemosa där Chopin och Georges Sand bodde en vinter. Deià där Michael Douglas m.fl. kändisar skaffat sig sommarhus och som är så förnämt att det knappt finns parkeringsplatser för turister och resturangerna har mycket höga priser.
I staden Inca var det fabriksförsäljning av lädervaror (skor, jackor m.m) överallt men vi handlade ingenting. I den lilla sömniga staden Petra åt vi på det lilla torget och tittade på statyn av stadens store son. Fray Junipero Serra som var munk och reste till Californien som missionär och grundade en missionsstation som senare utvecklade sig till San Fransisco.
Drakgrottorna, Coves del Drac, riktigt vackra droppstensgrottor såg vi och i hamnen vid Cala Figuera satt vi och tittade på när en stor segelbåt skulle försöka ta sig in till kaj. En viss känsla av att detta har jag sett på film i "Att angöra en brygga" dök upp och det hela var faktiskt väldigt roande!

Denna gång bor vi i Alcúdia och ska bara vara på Mallorca i en vecka. Vi ska softa vid poolen och stranden en hel del har vi tänkt så det blir inga vidlyftiga utflykter. Men till den lilla staden Sóller vill jag och dessutom få möjlighet att åka ut på udden Formentor.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gisela0314 säger:
Hej!
Berätta gärna när ni kommer hem från Alcudia. Jag åker dit med son och två småflickor - 9 och 11 år - i oktober. För oss blir det nog mest bada, men roligt att någon gång hitta på något annat.
Vi hörs! Gisela
Postat 2008-05-05 10:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet