Stöd Ukraina

Gbenskars blogg

Fredag 18 Juni 2010 - Shanghai
Resealbum: Kina 2010

Äntligen framme i Shanghai

Efter en lång (eller kanske man ska kalla den kort) natt på flyget från Sverige landade vi på Shanghais internationella flygplats Pudong kl.06.45 på morgonen.Vi satte oss i en taxi och visade vår inskannade utskrift som med kinesiska tecken talade om för taxichauffören vart han skulle köra.

Så började en av de värsta bilresor jag varit med om!!! Med totalt dödsförakt och noll insikt om bilkörandets säkerhet satte vår galning till taxichafför högsta fart mot målet. Han släppte inte taget om gaspedalen någon gång, och vid ett tillfälle när han blivit omkörd av en annan bil, så började en vansinnesjakt mellan de två bilarna, där ingen tänkte ge den andra en fördel. De slalomkörde mellan filerna i en helt galen färd. Vi famlade efter säkerhetsbälten som var bortmonterade för att flashiga vita sätesklädslar skulle få plats!

Vi hängde som trasiga nervvrak vid handtagen och försökte fåfängt stampa "bromsen" i botten där vi satt i baksätet.

Fram kom vi i alla fall, snabbt dessutom!

Så kom vi då fram till huset där min son bor. Ett höghus, som de flesta hus i Shanghai.
Vi fick lite vattenmelon att lugna våra nerver med efter den vansinniga bilfärden (den var inte så vansinnig visade det sig. Man kör på det viset i Kina. Är det många som ska fram så gäller det att stå på...)
Det var väldigt varmt och fuktigt så det var skönt att det fanns aircondition.
Efter lite vila och en dusch gick vi ner till poolen som hörde till det lyxiga hyreshuset.

Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Usch och tvi för att åka med en sån taxifärd.

Resten blir Gott gott gottigott gott.

Gilla
Postat 2011-02-09 14:14  Anmäl
Karinlorvik säger:
Vilken hemsk upplevelse, taxifärden menar jag!
Postat 2010-07-17 11:35  Anmäl
Mjorumm säger:
Skönt att inta melon och ett dopp efter detta
Postat 2010-07-17 10:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Gullsing
Gullsing säger om Gbenskars bild "Kinesisk aircondition":
Hittade du rätt? Gilla
18 juli 2010 21:49
Rommetorp
Rommetorp säger om Gbenskars bild "Poolen i Shanghai":
Jag tycker jag kan se att vattnet är kallt
17 juli 2010 01:22