Stöd Ukraina

Stones blogg

Torsdag 9 Augusti 2007

Perth, Australien

En vecka i det nya "hemlandet" . Än har man inte kommit in i vardagen för det är ändå det man nog måste för att klara av att leva i ett nytt land så man inte går omkring och har semester resten av sitt liv.

Det är större skilnad än vad jag trodde det skulle vara, 1: Australien är ett bil land detta gör att kollektivtrafiken inte riktigt funkar som hemma, den är inte dålig men kanske lite underligt organiserad Ex: här går det inga bussar ut ur centrum öster om staden utan de går alla genom västra delen av centrum för mig gör det att man får en morgonpromenad på 20 min vilket för min del inte är fel då jag har ett kontorsjobb.

Bankomatkort är knutet till bankens uttagsautomat använder man någon annans automat så kostar det ca: 12 kr men man har ett system EFTPOS vilket gör att man kan ta ut pengar när man handlar. Men att ha I-net bank, tele-bank EFTPOS och kontokort kostar 24 kr i månadern.

Man har även att kort för kollektivtrafiken ungefär som ett 100 kort i Göteborg men man kan fylla på pengar på bussen eller på något av informationsställerna detta kort gäller både för båt, tåg och buss, och man har en bra sida på i-net http://www.transperth.wa.gov.au där man får information från adress till adress dvs. även hur långt man behöver gå.

Här behöver man ett Tax nummer ungefär som vårt personnummer med detta så vet din arbetsgivare hur mycket skatt du skall betala samt så med detta nummer får man ta del av det sociala "skydds" nätet, jag som har ett arbetsvisum kunde söka detta på i-net så så långt var det inga problem, få se om det dyker upp i posten.

Nästa steg blir att skaffa ett boende, förtillfället bor jag i en lägenhet som företaget står för, att rekommendera då det inte går att föreställa sig hur den nya staden fungerar utan personligen känns det bra att vara på plats när jag skall välja boende.

"intrimmnings stadiet"
Dela med andra:    

Kommentarer
Erika6014 säger:
Hejsan! Tankte bara saga att en bra hemsida for att hitta boende ar http://www.realestate.com.au eller ocksa kan du kopa sunday times... dar brukar det ocksa finnas en hel del!!! // erika
Postat 2007-10-02 17:09  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kuala Lumpur
16 år sedan
Året i Perth mot sitt slut!!
16 år sedan
Perth, Australien
16 år sedan
Papper, papper ...................
16 år sedan
Jobba i Australien
16 år sedan