Stöd Ukraina

Ingkas blogg

Tisdag 13 Oktober 2009 - Jomtien

Paddan Peder

Grodan Boll är ju en känd berättelse,men annat är det väl om paddan Peder. Jag har valt att kalla paddan för det, den padda som denna berättelse handlar om. Har inte lyckats fastställa könet då det ligger utanför min kunskap om hur man kan lista ut det bland paddor.

Utanför huset där jag bor har vi ett skoställ. Alla våra skor från alla tre familjemedlemmar samlas i detta ställ . Stället har tre hyllor, ett ganska vanligt ställ. På andra hyllplanet har jag mina skor, egentligen ett par ganska vanliga skor, jogginskor, sandaler och ett par med snörning framtill och tillverkade i läder. Jag använder dem bara ibland så de står parkerade i stället för de mesta. Det är sandaler som gäller.

Men de gånger då jag väl ska till att kasta på mig dessa skor brukar det sluta med en kraftigt förhöjd puls. Då man i full färd är på väg att pressa in foten i skon tar det stopp halvvägs och man slänger iväg sig skon i panik. Det första man tänker på är en orm eller liknande mindre önskvärda varelser. Men varje gång har det varit min icke önskade vän, paddan Peder, en stor tjock vårtig padda. Han får plats i mina stora skor då jag är en ganska stor och reslig man med anpassade fötter.

Paddan Peder verkar ha ett minne som en guldfisk. För varje gång han har förstört mitt blodtryck så humpar jag honom in i rabatterna och lika förbaskat parkerar han i mina skor allt som oftast. Det lustiga är att det alltid är i samma sko oavsett vilket hyllplan jag ställer skorna på. Det måste vara något speciellt i just den skon som attraherar Peder. Kanske känner han sig speciellt hemma i denna sko av någon oförklarlig anledning.

Jag har ju tydligen begåvats med ett bättre minne än en guldfisk och lärt mig att titta i skon innan jag tar på mig dessa. Fast det händer att man glömmer då man inte använt skorna på länge och drabbas återigen av blodtryckssvajningar. Nu har jag inte sett Peder på en ganska lång tid och börjar faktiskt sakna honom. Kanske har han hittat en ny sko att bosätta sig i.

Hem ljuva hem

Läs mer på http://www.fokusthailand.com/blogg
Dela med andra:    

Kommentarer
Marika säger:
Ha ha vilken kul historia! Hoppas Peder kommer tillbaka =)
Postat 2009-10-17 00:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Denguefeber
14 år sedan
Nattliga strandaktiviteter
14 år sedan
Fotboll och halsmandlar
14 år sedan
Möss och badminton
14 år sedan
Ormshow - inget för Thailändare
14 år sedan