Stöd Ukraina

Ivans blogg

Onsdag 28 Februari 2007

Packa ner rätt prylar.

Allt sedan jag kom hem från förförra långresan har en fråga legat olöst.
Nu hoppas jag kunna få hjälp av Reseguidens medlemmars begåvade råd.
Mitt problem var att inom ramen 20 kg minus väskans egen vikt få med rätt utrustning för alla behov.
Startade vid årsskiftet från ett Sverige där kvicksilvret låg huttrande i botten av termometern.
Landade ett dygn senare, via Paris och Sao Paulo i Buenos Aires. Där var det shortsväder, 27°C. Efter några dagar flyg ner till Ushuaia, världens sydligaste stad med runt 10 grader. Över Drake Passage ((80 landmil, 35 h). Roaring forties, furios fifties och screaming sixties håll löftet. Storm och 9 m höga vågor.
Middagarna ombord krävde annat än nedsölad T-shirt.
Framme i Antarktis Landstigningar från Zodiaks (stänkte bra) med besök på forskningsstationer, säl- och pingvinkolonier ("skit"-hala!). Nollgradigt trots sommar där.
Efter ca. en vecka runt i Antarktis tillbaka till Kap Horn och upp utefter Chiles kust med strandhugg vid glaciärer, vulkaner och nationalparker. Sol ibland, regn ibland.
Flyg sista 100 milen upp till Santiago som mötte med 35°C utanför La Moneda. Svalare i Central Valley och framför allt nere vid kusten runt Viña del Mar. Svalt också uppe i La Cordillera (Anderna). Glaciären La Paloma. En tidigare planerad middag i Santiago krävde både kostym och slips.
Jag vet att jag kan ta med mer vikt i Business eller betala för övervikt.
Budgeten hade dock ingen kolumn för detta.
Målet är ändå att klara packningen inom ramen.

Kina är lättare. Ta med handbagage. Köp allt annat på plats!

Ser fram emot alla fantastiska förslag.
Dela med andra:    

Kommentarer
Du/ni kan även läsa om vår resa till Antarktis, Falklandsöarna och Sydgeorgien på
http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/06/03/antarktis-falklandsoarna-o...
Postat 2010-07-15 10:46  Anmäl
Busylizzy säger:
Ett litet plastkort borde du väl kunna press ned i byxfickan? Res lätt.
Postat 2007-04-04 13:38  Anmäl
Laplander säger:
Jag förstår precis din problematik med att du måste ha kläder för så vitt skilda förhållanden och problemet är ju inte så stort om man tar bilen till fjällen för att vandra en vecka för att sedan gå ut på restaurang vid återkomsten till civiliserade breddgrader för då kan man ju ha ombytet i bilen .
problemet uppstår när man flyger eller åker tåg aovsett om det gäller en fjällresa eller en backpackerresa till andra länder.
Jag tänkte i allafall ge några "fjällvandrartips" som även är användbara vid längre resor även om du naturligtvis har kläm på det mesta efter allt ditt resande. mvh. Bosse
Postat 2007-03-11 12:58  Anmäl
Laplander säger:
Hej ivan! jag känner igen ditt problem, det är ungefär som när man tar tåget till en vandring och ska försöka få med sig anständiga kläder för mer "civiliserade" tillställningar för volymens skull så finns ju bara en lösning och det är att man har packpåsar till alla och då menar jag verkligen alla kläder även strumpor kalsonger osv.
men det kanske du redan har, annars så lovar jag att du kan minska volymen med minst 25%.
vad det gäller kläder så är det naturligtvis skalplagg som gäller det är omöjligt att ha en jacka och byxa för varje väderlek om man ska ha garderoben i ryggsäcken, en jacka och ett par byxor i ett tunnt andasmaterial en fleecedress under den och så underställ underst gärna i polo modell så att underställströjan kan användas separat vad gäller byxdelen så duger den utmärkt att mysbrallor på hotellrummet när det är något varmare. dessa tyger binder mycket luft så de isolerar bra men går att komprimera rejält i packpåsar men detta har du säkerligen kläm på redan och vad det gäller skor så är det alltid en kompromiss, på en så där pass varierande resa så skulle man ju behöva ett par sandaler, fina lågskor, ett par fotriktiga trekkingskor att gå längre sträckor i, grova kängor och gärna ett par stövlar men det är ju omöjligt så tyvär så lär det nog bli just en kompromiss så det får nog bli att checka in lågskor och eventuella lätta treckingskor eller sandaler ( personligen tycker jag sandaler är bara skit att gå i, det är bästa sättet att skaffa skavsår enligt mig medan andra älskar dessa naturligtvis sköna i värme.) med bagaget så får man ta eventuella kängor på sig på flyget.
ett par rejäla kängor tillsammans med ett par andasbrallor och litet eltejp bildar helt plötsligt ett par hyfsade "stövlar" om än inte 100% täta om du ska stå i vatten en längre tid men det gör man ju sällan om man inte tänkt sig att fiska,men duger utmärkt att snabbt passera en bäck eller liknande.
vad gäller hala isytor så finns inga genvägar här gäller ett par hyfsade broddar och dessa är förhållandevis billiga och tar inte mer plats än att de ryms i en ficka så dessa är ju kanon att ha med sig.
Vad det gäller vikten så kan man ju inte påverka på något annat sätt än att man håller sig till så lätta syntetmaterial som möjligt dessa är betydligt lättare än bomullsplagg dessutom så torkar dessa på bara en bråkdel av tiden som det tar om det är mycket bomull i plagget. då går det lättare att tvätta på resan, nackdelen med dessa är att de ofta är ganska dyra och för mig som inte gärna lägger några onödiga pengar på just kläder så är det en stor nackdel men tyvär så är det nog så att det är svårt att använda sina "vanliga" finkläder på en backpacker resa .
Vad det gäller kavaj och slips så är det samma där man får ta med en billig kavaj och skjorta och trycka ihop den och ner i packningen så gott det går smällen att kavajen blir lite skrynklig får man ta.man får eventuellt låta pressa den( "det brukar gå att få fixat på de flesta hotell och båtar"
Postat 2007-03-11 12:46  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Ivan
Ivan säger om sin bild "La Florida":
Inte MD. Ta en sväng in på någon av lokalgatorna. Hitta en liten taverna. Ta in en megastor Biffe de Lomo. Men först en ...
26 november 2011 23:29
Scharly
Scharly säger om Ivans bild "Pelikaner":
Fin bild av Pelikaner
25 januari 2010 21:47
Karinlorvik
Karinlorvik säger om Ivans bild "Gentoos (Åsnepingviner)":
Tack Ivan, det känns som om jag har hittat hem ...
28 december 2009 23:28