Stöd Ukraina

Ivans blogg

Söndag 18 Februari 2007

För många bollar i luften.

Inte utanför dörren denna helg. Fått fyrkantiga ögon - vid datorn hela tiden. Förstår varför frans- männen/kvinnorna kallar PC-n för ordinateur!
Kanske inte så stor förlust. Det har snöat på Casa Logla uppe i Roslagen. Snöskottning har minimalt underhållningsvärde.

Två bollar har nu i alla fall hamnat på plats.
Den första, en vecka i Antibes, slutet av mars med flyg till Nice. Skulle utnyttja mina points på Star Alliance för SAS till Nice.
Finns ju bara några seatar på varje flight för bonuspoints.
Det gällde att leta avgångar tills man hittade någon med platser.
Det skulle ju också stämma med prel. bokade boendet.
Äntligen en flight och snabbt tryck på "boka".
Mina points räckte bara till en. Hustrun skulle med. Alltså snabbt inloggning på SAS igen och koll om det fanns en plats till på samma flight. ICKE! Tillbaka, avboka min och hitta ny.
Så här höll det på ett antal gånger tills vi kom på samma flight.
Skall gå in och boka seatarna 22 timmar innan så vi hamnar bredvid varandra. Bil på aeroporten lättare. Har ju lärt mig skillnaden mellan självriskeliminering och självriskreducering. Reducering kan ju i sämsta fall bara betyda att du har returportot betalt när du skriver och framför synpunkter på hyrfirmans alla extra tillägg!
Boendet lätt. Ett antal piloter som ibland hade tvingad övernattning i Nice blev trötta på hotellivet. Slog sig ihop och köpte en villa i Antibes. Den hade tidigare tillhört skådisen Lilian Harvey. De gjorde om den till ett antal studios. Några av de gamla i gänget finns kvar och förmedlar outnyttjade studios.
Nice, Cannes och Monaco har fått höjd beredskapsvarning.
Red Alert!

Andra bollen. Numer firar vi sedan flera år alltid vår nationadag 6 juni i någon europeisk huvudstad.
Då är det ju tillåtet att vifta med svensk flagga utan att bli kallad rasist.
I ärlighetens namn är det samtidigt en gemensam högtidsdag.

Otroligt, SAS hade kvar några av sina annonserade 650 kronors biljetter till Dublin. Returen blev förstås något dyrare.
Längtar tillbaka till denna sköna stad.
Dock tveksamt om längtan är lika stor till deras vana att blanda champagne med sitt mörka öl.
Pubarnas folkmusik och River Dance kompenserar dock.
Detta till skillnad från folkmusiker som hyrs in till andra restauranger (nämner inte vilka eller land) för att få gäster som dröjer sig kvar att lämna stället.

Men, det finns ju alltid ett MEN.
Den tredje bollen hoppar fortfarande runt.
Upplägget är: Chicago - Route 66 - Los Angeles - New York.

Flyg: ARN - ORD och LAX - EWR/JFK - stop 4 dagar - ARN. Kräver kombinationsbiljetter.
Eller en ToR ARN - New York med inrikes till Chicago och en dito Los Angeles - New York.
Inte helt lätt att hitta så det går att jämföra priser.
Tack Reseguiden, ni har i alla fall underlättat.
I Chicago börjar klassiska Route 66 i hörnet av Michigan Av. och Adams Av.
Sedan 2530 miles (4070 km) till Los Angeles. Övergår där i Santa Monica Boulevard som sträcker sig genom Hollywood och Beverly Hills innan den slutar vid Monica Boardwalk vid kusten. Man är framme!
Boende utefter Route 66 bör inte vara något problem. Det är ju off season. Checkar in efter hand. Räknar med ca.12 nätter.
Lärt mig på andra rundresor t.ex. Costa Rica och México; kolla där du bott vad de rekommendear till nästa stopp.
Har vänner i L.A. De har erbjudit boende men bokar något själv. Vill ju även kunna vara lite självständig. Inte bara social.
Efter 4-5 dagar i L.A. till New York. Stannar där 5 dagar. Har fått flera bra tips om boende från medlemmar på Forum. Tack alla!
Kollar boende på Manhattan, Midtown. Dyrare men tjänar tid på kortare transportsträckor. Letar efter 2*, inte Hostel eller YMCA. Vill kunna duscha och kommer inte att sakna bed bugs!

Räknar sedan med att kunna förlänga hösten med traditionell island hopping bland greköarna. Men det är ingen boll i luften.
Behöver ju aldrig planeras i förväg.
Qué será, será, som Hitchcock trodde att de säger i Spanien.

Vänner börjar fråga om jag har svart bälte i resor.

Grekerna vet. Y zoi ine tora — livet är nu!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan