Stöd Ukraina

Flys blogg

Fredag 22 Augusti 2008 - Amsterdam
Resealbum: Amsterdam by Bus

Orientering

Eftersom det var första gången i denna stad så hade jag bokat upp mig på en stadsruntur på en halvdag via researrangören. Den avlöpte från hotellet via Shutlebåten och sen till fots, där man fick en överblick av stadens centrala delar. Vi besökte ett museum och tittade på ett antal kyrkor (varför skall alla guidningar innehålla detta?). Det som slog mig mest var alla kanaler som finns i staden, det är ju nästan mer än vad som finns i Venedig.
Turen avslutades vid Rembrandt plein (torg) och där inmundigades en lunch på Operas Cafés veranda. Efter detta var det egen guidning via karta via en blomstermarknad till Anne Franks huis, som ju är platsen där Anne Frank och hennes familj höll sig gömda under 2:a världskriget, Det är ju numera ett museum.
Därefter var det promenad till centralstationen igen. Här besökte jag ett Coffe Shop, som ju Amsterdam är känt för, d v s ett ställe som lagligt säljer lätta droger, typ hasch o marijana och som man får röka på dessa ställena. Nej, jag provade inte, men bara doften av denna rök gjorde att man inte ville. Det är en speciell och lite stickande doft. Men med tanke på att det är lagligt att inta dessa droger så blev jag förvånad att jag inte såg fler drogade personer än jag såg.
Efter en kort vila på hotellet och en dusch var det dags att se vad Amsterdams nattliv hade att erbjuda. Hade ställt in mig på en restaurang som jag läst om i en resguide, men hittae inte denna och efter en tids letande så tog hungern överhand så jag hamnade på en Argentinsk resturang nära Dam. Första gången jag var på en Argentinsk restaurang och det var helt ok.
Efter detta blev det promenad till Rembrant plein igen, där det fanns ett mysigt folkliv, många restauranger/barer med uteserveringar, typ lilla torg i Malmö eller Medborgarplatsen i Stockholm.
Styrkt av några alkoholhaltiga drycker så vågade man sig in i Red light district, som vi som hastigast nuddat vid på förmiddagen. Detta är ju det andra stora fenomenet som Amsterdam är känt för - Prostitution är ju lagligt här och står - hör och häpnad - under kontroll av myndigheterna. Här var jättemycket folk och det första som slog mig var att det var lite faschinerande att se kvinnorna i fönstern som försökte locka till sig kunder - och det gick ganska bra... - för det skedde så öppet, och det har jag aldrig varit med om tidigare. Men efter en stunds promenad där så förbyttes den känslan av en viss motbjudande känsla. Så efter detta så återvände jag till hotellet för en god natts sömn.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
40 veckor sedan
Långa promenader
40 veckor sedan
Kvällen var bäst
40 veckor sedan
Avfärd
40 veckor sedan
Sista dagen
48 veckor sedan