Stöd Ukraina

Flys blogg

Lördag 23 Augusti 2008 - Amsterdam
Resealbum: Amsterdam by Bus

Överraskning

Efter att ha varit uppe ganska tidigt 2 morgnar i sträck och då det blev något sent dagen innan så passade jag på att sova lite längre denna morgon och hoppade således över frukosten.
Tog båten istället direkt in till staden vid lunchtid för att återigen söka upp ett café/bar som jag läst om i en resguide. Det var lite krångligt att hitta dit, men väl framme så visade det sig att stället var stängt - Typiskt! Då jag inte ätit frukost och hungern gjorde sig påmind så var det dags att hitta något ganska snabbt.
Sidan om den byggnaden som jag skulle till låg stadens bibliotek, ganska stor byggnad så jag chansade på att de hade ett café...
Blev helt tagen av denna skapelse och djupt imponerad av detta bibliotek. Det visade sig att det öppnat för bara ett år sedan och det var mycket designat och frächt (se bilderna) Och mycket riktigt hade de ett café - på sjunde våningen - och vilket café! Var lite som en saluhall där de hade mängder av färsk frukt som man valde så gjorde de fruktdrinkar på det och massor av smörgåsar mm, och dessutom prisvärt + att det var bra utsikt från den höjden over staden.
Detta rekommenderas verkligen!!! Konstigt aatt man kan tycka att ett bibliotek r stadens höjdpunkt, men det har säkert att göra med att man inte hade några förväntningar alls.

Efter denna häftiga upplevelse så stod ett besök på Madame Tussauds på programet. Var väl inte riktigt lika imponerande och det var upplagt framförallt för barnfamiljer med lite shower mm.

Amsterdam i sig är ganska rörig, med alla dessa kanaler, spårvagnar och inte minst cyklar. Alla holländare cyklar kändes det som, så man får verkligen se sig för när man promenerar i denna stad.

Efter ett besök på ett café nära hotellet och uppfrächning inför källen så var det åter dags att utforska nattlivet.
Denna gång letade jag åter efter en restaurang som jag läst om i en resguide - Envy - och denna fanns faktiskt! :-) Dålig service och lång väntan på maten, men när den kom... Vilken upplevelse! Var verkligen gott. Små rätter så man får välja ett par stycken, så det är inte det billigaste alternativet, men underbara smaker. Var beredd att få vänta ett tag, men besök den gärna, kan varmt rekommenderas.
Efter detta var det besök på ett antal barer, innan det så var dags att åka till hotellet igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
40 veckor sedan
Långa promenader
40 veckor sedan
Kvällen var bäst
40 veckor sedan
Avfärd
40 veckor sedan
Sista dagen
48 veckor sedan