Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Nyår på Koh Lanta.

Igår så var det nyårsafton och den firade jag på restaurang nere på beachen. Lite gott att äta och dricka och ett skapligt fyrverkeri vid tolvslaget bjöds jag på. Videos går inte att lägga ut här, så det finns på fb och insta.

Tidigare på dagen så hade jag dock hyrt en skoter av min värd. Han tar bara ungefär halva priset av vad de flesta firmor tar så det blev bra. Tog mig en tur runt hela ön och även en bit upp på den norra. Koh Lanta består nämligen av två öar, med en bro mellan. På något ställe såg jag en skylt om någon grotta så jag for in där och kom till slut fram till en restaurang. Det visade sig dock att man var tvungen att ha en guide med sig och jag pratade med några som hade besökt grottan. De tyckte inte att den var så märklig så då hoppade jag över den. Var även ned och kollade in en strand längre söderut på ön, men den var skräp så det var bara att fara vidare. Korsade sedan ön och hittade en restaurang med en fin utsikt över den östra sidan av Koh Lanta, så där fick det bli en vätskepaus. Sprite, då jag kör. På den östra sidan av ön finns även Lantas "Old Town" där den mesta delen av färjetrafiken gick förr. Från början var det här en "Seagypsies Village" som senare övergick till att bli en handelsplats. Massvis med gamla fina trähus utefter en liten huvudgata och ytterligare en fin hamn.

Lanta är inte så himla stor så min utflykt tog inte många timmar att genomföra. Var tillbaka i god tid inför kvällens begivenhet.

Idag är det en slöochslappardag! Inte ens brytt mig om att gå ned på stranden , då jag hann med ett bad även igår efter min utflykt. Käkat en god frukost och bara gott omkring och trivts. Behöver leta på en ATM och plocka ut lite stålar. Även om Thailand fortfarande är billigt så är det en viss skillnad mot förr och det beror på vår usla kronkurs. Förr så brukade man få drygt fyra baths/krona, numera får man bara 3.30. Varenda gång det är någon kris i världen så dyker kronan ned i en ny bottennivå. Det hade varit mycket bättre om vi gått med i eurosamarbetet för 20 år sedan.

Nåväl, i morgon lämnar jag Lanta och far upp till Krabi. Där har jag också varit ett par gånger, men även här är det ett tag sedan. Känner ett par som driver en restaurang, men det är väl inte så säkert att de finns kvar. Jag får se.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan