Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Long Beach.

Det var skönt att bli upphämtad vid hotellet och nedfraktad till hamnen i god tid innan färjan skulle avgå. Gav mig tid för att få i mig en mugg nudelsoppa som frukost.

Som vanligt en trevlig färd på havet och efter halva färden ungefär så var det dags för att gå över på en annan båt eftersom den här skulle gå till Krabi. Bytet skedde i närheten av Railay Beach som nog är en av Thailands och världens vackraste stränder. Tyvärr så kom vi inte nära nog för att få en riktigt bra överblick av beachen, men jag har varit här förut.

Öarna här i landet har ofta riktigt vackra hamnar inbäddade i grönska och hamnen på Koh Lanta var inget undantag. Vi fick vänta ett tag på att få gå av då det var många små fartyg som ville lägga till på begränsad yta, men det gjorde inget då vi hade så vacker utsikt. Väl av sedan så fick man betala den modesta summan av 10 bath som en hamnbetalning. Det gick också snabbt att få tag i en tuktuk-liknande motorcykel som framfördes av en kvinna i övre medelåldern. Faktiskt första gången jag blivit körd av en kvinna här i landet även om jag vet att det händer. Hon var dessutom, som många andra här i de södra delarna av landet, muslim. Men köra mig kunde hon och dessutom ta betalt. De har fasta priser här och resan som tog ungefär en kvart gick på nästan en svensk hundring. En tredjedel av färjekostnaden.

Blev avsläppt vid mitt boende som ligger vid Long Beach och blev visad upp mitt rum som är skapligt stort med en skön säng och en riktigt bra aircondition. Ett litet kylskåp finns också och en vattenkylare i korridoren utanför där det bara är att gå och fylla på sin flaska. Boendet ligger vid huvudvägen runt ön och här finns gott om restauranger att välja och vraka mellan. Dök in på den närmast och fick mig en god eftermiddagslunch bestående av stekta nudlar, med allsköns godsaker iblandat. Hann också ned för att ta mig en titt på stranden som är en 4 kilometer lång härlighet. Bred och fin sandstrand som lutar sådär härligt så att man inte behöver vada så långt ut i vattnet innan man kan doppa sig hel.

Hann inte med något bad i Andamansjön igår, men idag så tog jag igen skadan och var i och lögade mig ordentligt. Skönt också att få sträcka ut sig på den sköna sanden och lapa lite sol igen. Vandrade beachen åt båda hållen, vilket borde bli kring 8 kilometer, men det kändes inte riktigt så långt faktiskt. Har, som jag tidigare påtalat, inte blivit så mycket motion hemmavid den sista tiden. Men tänkte att jag skulle försöka jogga lite på beachen och det gick över förväntan. Det blev nog en dryg kilometer innan jag övergick till att traska igen och det är inte så illa för en otränad gammal gubbe.

Något som jag saknade i mitt rum var en stol och ett bord, men jag frågade mitt värdfolk och de plockade genast fram ett litet möblemang till mig. Skönt att inte behöva sitta i sängen när man ska skriva något.

Här i Thailand är vi 6 timmar före er och klockan är nu halv åtta på kvällen. Dags för lite mat och en Singha. /Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan