Stöd Ukraina

Marikas blogg

Torsdag 14 Januari 2010

Nu går det väl för långt?

Vad är det som får så många att trivas i Thailand? Jo den vackra miljön, de vänliga leende människorna, prisläget och framför allt den annorlunda kulturen. Läser därför med bestörtning att nu på lördag kan man se Robert Wells & co uppträda med Rhapsody in Rock i Hua Hin!
Måste vi göra Thailand svenskt och vem vill åka dit då? Jag vill inte se Robert Wells i Thailand eller andra svenska artister, jag vill gå på lokala tillställningar tillsammans med thai.

Jag vill uppmana alla thairesenärer att ta seden dit de kommer och inte kräva samma saker som hemma, och framför allt uppföra sig. Många thai skrattar åt alla dessa Europiska män med stora magar som pryds med ölreklam "-Varför vill de berätta för alla att de gillar öl, det syns ju ändå ... " och som strör pengar runt sig som om de inte vore värda något (pengar är "heliga" för thai och de har inte så gott om dem som vi)

Att det sedan finns några enstaka ställen man kan få svensk mat på eller att det finns solsängar (thai solar inte för man kan få cancer!) tycker jag däremot är helt ok.

I Ban Phe finns inga skyltar på svenska och jag hoppas att Robert Wells aldrig kommer att uppträda där. Istället deltar vi i lokalbornas ceremonier och gissa vad, vi är hjärtligt välkomna och de blir tom. glada att vi vill lära oss mer om deras seder och visa vår vördnad!
Dela med andra:    

Kommentarer
Brigitta säger:
Kom hem från Thailand i morse och jag hade inte gått på Robert Wells i Thailand. Däremot så kanske han som är en stor artist vill uppträda för sina fans i bl.a. Thailand. Låt honom göra det och du behöver ju inte gå dit. Jag äter inte svensk mat i Thailand, för jag gillar det Thailändska köket, men låt de som vill äta svenskt i Thailand göra det. Hörde av ett gäng i Ao Nang mycket gott om Ban Phe. De tyckte att det var underbart där. Så oförstört. Hoppas det fortsätter att vara så.
Hälsn.
Brigitta
Postat 2010-01-24 12:14  Anmäl
Oskaraldo säger:
Bra skrivet Marika..håller helt med.
Postat 2010-01-18 09:32  Anmäl
Zapalot säger:
Håller med dig Marika!
Postat 2010-01-17 23:06  Anmäl
Travellover säger:
Håller med, man reser för att uppleva en annan kultur!
Postat 2010-01-15 17:33  Anmäl
Gullsing säger:
Marika, det var ett ord i rättan tid. Om vi reser utomlands vill vi se det genuina i landet och inte svenska artister. Vi har inte heller varit i Thailand, så vi vet inte ens vad som är sevärt där. Det måste ju finnas inhemska artister att se och höra på. Robert Wells shower är makalösa, men gör sej bäst i TV för vår del.

Gilla
Postat 2010-01-15 12:39  Anmäl
Travelfun säger:
Hej Marika,

Håller med dig fullt ut!
Visst uppskattar jag att det finns Thaimat restauranger här hemma o sånt, men jag föredrar att ta sedan dit jag kommer. Men å andra sidan skulle hellre lyssna på Thai musik hemma än på Wells :-)

Kram
Postat 2010-01-15 10:13  Anmäl
Mjorumm säger:
Jag förstår ditt tankesätt Marika tror jag,att du vill att de lokala ska få höras håller med till fullo
Jag har älskat och sökt mig till det genuina i de länder jag besökt. Vill jag inte se någon viss artist går jag inte dit

Sen till Sverige kommer många från andra länder och uppträder och Svenska artister gör det i andra länder
Kulturutbyte kallas det visst

Jämför absolut inte Thailand med Sverige om nu nån tror det
Jag äter inte svenska köttbullar i något annat land
Kanske har missförstått det hela
Postat 2010-01-14 19:26  Anmäl
Marika säger:
Vore jag artist och fick betalt för att jobba i Thailand skulle jag så klart tacka ja på stående fot! MEN kommer det ingen publik så lär det inte bli någon repris. Vad jag menar är att det är hemskt att vi måste ta med oss Sverige till andra länder som vi gillar just för att det inte är som hemma men alla är fria att tycka vad de vill.
Vad skulle vi tex tycka om Sverige "invaderades" av tex. tyskar som krävde att skyltar skullle vara på deras språk, ders artister skulle uppträda i vårat land istället för att de lyssnade på våra egna artister och la sina pengar på nåt som kommer oss tillgodo?
Postat 2010-01-14 19:13  Anmäl
Marika säger:
Bodidgeridoo säger:
Hmm tänk om Robert wells och kompani vill uppträda för det thailändska folket ? Han var ju i Kina med . Artister måste väl få uppträda där de vill och kan, ja sprida sin musik och glädje till alla runt vår jord.
Postat 2010-01-14 18:11

Svar: Såklart får de det men nu är det inte för Thai de ska uppträda utan man vänder sig till svenskar på plats.
Postat 2010-01-14 19:07  Anmäl
Moltas säger:
Nu är det väl knappast Wells fel och det skriver du ju inte heller. Han är ju inte först heller på något sätt, tidigare har jag sett reklam för Timbuktu på Koh Pangan t.ex.
Artisterna får väl skapligt betalt och en extra semester? Håller dock med dig fullständigt i vad du skriver.
Åker jag till asien vill jag uppleva något som är i närheten av inhemskt men det börjar bli svårt.
Minns kvällsunderhållningen på Sea View Resort på Koh Chang. En trio inhemska lirade Elvis låtar????? Kunde inte klaga på hur de lirade eller hur de sjöng men när All Shook Up och det lät som "hallå snygging" då önskade jag något inhemskt.

//M
Postat 2010-01-14 18:23  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet