Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Onsdag 22 Juli 2015 - New York

New York - Lower East Side, Frihetsgudinnan, Times Square...

Igår landade vi i New York för att vara här våra sista 10 dagar på den har fantastiska resan. Vi har sett så mycket så vi kommer behöva hela hösten för att smälta det...

Vi drog från DC efter frukost, stannade på Hard Rock Cafe i Baltimore och Philadelphia på vägen (köpte gitarrer till tjejerna och shotsglas till Pontus i vanlig ordning) och rullade in i New York via Holland Tunnel vid 18-tiden igår :) Det var nästan lite klaustrofobiskt att sitta i den smala tunneln fullproppad med bilar och se på GPS:en att vi befann oss långt under floden... Den är ganska lång tunneln dessutom...

Vi hittade vår lägenhet (som vi hyr av en kille via Airbnb som heter Viet) nere påLower East side på Manhattan och tack o lov är det en lugn gata och vi kunde ställa bilen utanför och lasta ur. Såklart är det ingen hiss och vi fick släpa alla våra tunga grejer tre våningar uppför en smal smal trappa. Lugn och lugn förresten, grannen varnade tydligen Pontus för att vara ute och hänga på gatan brevid för sent på kvällarna, kan tydligen vara lite skumma typer här.

Jag, Ellen och Märtha gick upp för att packa in alla väskor, maten vi köpt på Wallmart på vägen (det är dyrt att handla mat i centrala NY) och all annan packning vi släpar runt på, medans Pontus och Wilma drog till flygplatsen för att lämna av vår bil (ångrar att vi inte bestämde att lämna bilen i centrala NY istället). Det var full fart fram till kl 22 då de kom tillbaka med taxi från flygplatsen och vi äntligen fick även Märtha i säng.

Familjen har två barn så det finns massor av leksaker och en våningssäng i ett rum som passar barnen perfekt! Även Märtha levde upp och hade roligt med Ellen som körde en radiostyrd bil på kvällen.

New York dag 1:

Vi kom iväg lite sent imorse och det tog lite tid innan vi fixat varsit 7-dagars kort till tunnelbanan. Spärrvakten var väl inte direkt serviceminded. De har igen hiss på t-banan så det är bara att glatt bära vagnen med Märtha upp och ner för trappor på varje station. Så vi lider ingen brist på motion :)

Vi tog oss i alla fall ner till Wall street och promenerade ner till Battery park. Köpte en god pulled-port sandwich till lunch hos ett gäng glada killar som hade en food-truck som de kallade "The gogo grill" som de stod med vid parken. Så satt vi på trottoaren i parken och åt.

Sen letade vi upp gratisfärjan till Statten Island och åkte över och kollade in NY skyline från sydsidan samt Frihetsgudinnan (på lite håll men ändå). Åkte så tillbaka med vändande båt igen. Inte fel att inleda med något som är gratis för en gångs skull. Vi hade toppenväder och det fläktade skönt på däck. Svårt att få en bra plats vid relingen för att ta bra bilder och Wilma var helt knäckt först. Men så var det en svensk kvinna som erbjöd henne att stå bredvid sig och ta fina bilder. Som jag sa till Wilma "det löser sig alltid", och det gjorde det ju.

Sen tog vi tunnelbanan direkt upp till Times Square. Vi hade lovat barnen att åka till den enorma ToysR Us affären där, som även rymmer ett tre våningar högt pariserhjul inomhus. Usch, det var hemskt!!!! Men det var eftermiddag och vi borde nog ha ätit lite INNAN vi gick in i affären. Fyra våningar med massor av leksaker och högst upp en spelvåning. Märtha var som tokig!! På ett hemskt sätt... Ville inte sitta i vagnen utan bara springa runt och riva i alla saker. Hon välte bla ett torn med Minioner. Gaaaahhhhhh!

När vi tillslut drog ut alla från butiken gick vi och åt varsin korv innan vi tog Disney store också när vi ändå var där. Ellen hade sett ut en Elsa peruk redan i Miami som hon skulle köpa. Men den var ju såklart slut ;( Men hon köpte en Elsa och en Anna docka istället för ett bra pris, och var jätteglad för det! (Hon är väldigt lätt att tillfredsställa.)

Sen äntligen tog vi tunnelbanan hem mot vår egen gata. Nu har barnen lekt med sina nya leksaker. Jag var bara tvungen att köpa en liten mörkhyad docka till Märtha, den var så söt.. Hennes första docka. När jag packade upp den till henne hemma tog hon upp den och pussade den två gånger :) Sen har vi ätit kyckling enchiladas och jag har fått en IPA öl. Inte jätte god men ändå en New York IPA. Stänger ner här nu och skall lägga Märtha och sedan lägga planen för vad vi skall hitta på imorgon...

Ps. ska se om jag kan tända ett litet ljus för mamma ikväll, om jag hittar en stump här i lägenheten, det är ju ändå hennes födelsedag. Min lilla mamma.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet