Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Torsdag 7 Juni 2012 - Spanien

MSC Fantasias tur i Medelhavet

25/5
Avresa från Arlanda
Vad gör väl det att man måste vakna kl.300, när fåglarna kvittrar, solen sakta masar sig upp över horisonten och vi ska iväg på en Medelhavskryssning!
Flyget är omdirigerat till 6.30, och vi kommer att få en extra heldag i Barcelona före embarkation. MSC "Fantasia" tycks göra skäl för sitt namn, fantasifull och vackert inbjudande. Vi går ombord efter desinficerad handtvätt, säkerhetskontroll och fotografering. Får våra båtidkort utfärdade och behöver bara använda oss av dem hela veckan! Stor utsidesshytt med balkong.
Första kvällen går färden längs Costa Brava i aftonsolens glans. Middagarna brukar vara goda på kryssningar, och vi ser fram emot kvällens "galamiddag". Många rätter, och välkomstcava därtill. Börjar bli lite trötta efter dagens arla väckning, så showen sparar vi till en annan dag och låter oss vaggas till rytm av sövande vågor. Balkongdörren får stå öppen denna ljumma försommarkväll!

26/5
Marseille
Sitter i strålande sol vid poolkanten på däck och vilar fötterna efter heldag i Marseille. De erbjudna färdiga utflykterna får någon annan ta hand om. Maken och jag föredrar att gå på egen hand.
Vi promenerar längs kajen in mot sta´n. Snart hittar vi en lokalbuss nr.35 som tar oss in till centrum. En full buss med folk från olika nationaliteter. Franska går bra. Bara det är givande. Diskussion om politik, ekonomiska läget och turisttips på sevärdigheter. Allt för 0,15 Euro T&R till centrum!
Vi vandrar längs gamla sta´ns gränder. Smala med hängande tvätt på linor tvärs över. På andra sidan gamla sta´n hittar vi ett litet tåg som tar oss längs strandpromenaden upp på berget med "Notre Dame de la garde" som mål. Enorm kyrka med många religiösa symboler samt en vidunderlig utsikt över hela sta´n och havet.
Vår soliga hyttbalkong ger oss sedan en stunds vila inför kvällens stora evenemang. Systerskeppet "Divina" som ligger alldeles intill vårt ska invigas av inte mindre än Sophia Loren. Häpnadsväckande flyguppvisning som vi kan se från vårt däck.
Kvällen tillbringar vi i hyttsoffan för att se "Eurovision song contest" från en italiensk TV-station.
Heja Sverige!!

27/5
Genua
Även idag ger vi oss ut på egen hand. På en skylt i hamnen läser vi, att det går ett litet tåg även i denna stad. Det går runt gamla sta´n med guide i hörlurar på självvalt språk. Valet blir engelska. Vi står på vid stora akvariet. En smart rundtur för trötta ben för 7 Euro. Får se de största byggnaderna, mycket imponerande. På vägen hem släntrar vi genom ursmala gränder, kan knappt gå i bredd (Carrlugi). Afrikanska kvinnor sitter längs trottoarerna, mycket vackra i sina stiliga dräkter. De driver frisersalonger, medan deras män lite längre ner på gatan driver små livsmedelsaffärer. Vi får inte ta foto. De är rädda för att läggas ut på nätet. Till slut når vi en liten park, som vi sett in oss på. Men den är stängd, så vår medhavda lunch intar vi på kajen i solstolar av betong, medan vi beundrar vårt enorma fartyg. Lunchen gör vi ofta vid frukostbordet, för att slippa jäkta "hem" och för att få "lagom dos" med föda under dagen.
Eftermiddagen går åt till eftertänksamt horisontalläge i solstol på däck. Det väntas obligatorisk säkerhetsdrill kl.18.00. På med flytvästar och ta sig till för oss angiven uppsamlingsplats. Hm, var ligger nu den loungen? (tar en vecka att hitta allt på denna kryssare!). Övningen går lugnt tillväga, även om en del italienare ser skärrade ut (av förståeliga skäl). Aftonen avslutas med glittrande show i teatersalongen, som är större än Kungliga Dramaten i Stcokholm!

28/5
Neapel
Hemifrån har vi bokat heldagsutflykt till Pompeji, men gör ett byte av olika skäl till Sorrento. Inte helt lätt, men efter samtal med bokningschefen går det att ordna. Bra byte, för dagens ösregnande gör det halt, mörkt och instängt i Pompeijis landskap. Vi återser vårt kära Sorrento och provar nostalgiskt "Limoncello" lite här och var, och plötsligt känns inte ovädret besvärande längre! :-)
Vår bussguide på ditresan berättar mycket patriotiskt om Neapels och dess omgivningars historia, geografi, kulturpersoner, fotbollslag, pizzans ursprung och sevärdigheter, Vi borde vara fullärda om Neapelbukten, Pompeji, Vesuvio och Amalfikusten. Fast resan är inte så lång, och hans smattrande blir lite för intensivt, för att hänga med.
Efter 4,5 timme återvänder vi till en varm dusch, italiensk cappucino och viloläge med kudde under knäna på hyttsängen. Hårtorken använder vi till att torka skorna!
Kvällen går i italiensk stil, och det är lättsam klädsel men gärna i färgerna rött, vitt och grönt. Vi klarar det röda och det vita, men jag fixar det gröna med två drinkparapyer från baren! Pastamiddag, rosévin före den italienska, suveräna showen.
Arrividerci bella Napoli!

29/5
Palermo
Ännu en dag på egen hand. Blir bra mycket billigare, dessutom träffar vi den lokala befolkningen, när vi frågar om väg etc. Vi tar oss fram med kommunala transportmedel och undrar var vi ska hamna. Engelska duger inte här, men franska och kroppspråk går bra. Vårt mål, på rekommedation, är "Mon Real", den mosaikbeklädda kyrkan uppe på berget. Det är trångt och varmt med mycket vänligt på bussen. Utsikten från berget är fantastisk, husen vackra. (Här vill jag bo, när jag blir gammal!! Man kanske borde göra sig vän med maffian dock - för de är de som styr här). Två bussbyten och vi är här. Så vacker den är, kyrkan, men ej så stor, som jag trodde. Här uppe fläktar det skönt, och det blir vår lunchpaus, innan vi bussar ner till sta´n, för att gå till hamnen.
Provar aerobics idag, klädd i baddräkt, står i solen vid poolen med ca 20 andra, damer/tjejer mest. Killarna håller till på gymet - vid apparaterna!
"Captains coctailparty", fast vi har det bättre på vår balkong med en liten kvällsdrink före maten. Jag skriver inte så mycket om maten av flera skäl, dels är den inte alltid av högsta kockkvalitet, dels är jag "liten i maten". Maken gillar dock femrätters, och de som vi sitter tillsammans med, två svenska damer, ett svenskt par och ett norskt par, äter gärna av alla rätter. Mest gillar jag deras fräscha sallader och färsk frukt. Köttet är ok, men fisken kan man hoppa över.
Havet har varit spegelblankt hittils, och man upplever knappast, att man är ombord på en båt. Undrar hur det ska bli i natt när vi ska över till Nordafrika?

30/5
Tunis
Yrvaken! Tiden är en timme före oss! Väcks av ett metalliskt bankande, och i min dröm tror jag vi kört på något..... Men ut på balkongen i morgonrock. Där möts vi på kajen av en orkester med klingande truminstrument och ett antal kameler!! "La Goulettehamnen" är beredd att ta ëmot oss, 4000 passagerare. Landstigningen går som vanligt mycket smidigt, och med endast våra båtkort och några Euro på fickan delar vi en taxi med våra nyvunna norska vänner. Marknaden i "Medina" skall få äran. Fördomar säger, att här gäller det att "hålla i hatt och brillor". Som tur är, blir vi av med de fördomarna!! Hittils den vänligaste platsen på resan. Fanstastisk kvalitetsmarknad med lädervaror, smycken, kryddor, konst, lampor, keramik, silver etc... Vi vandrar fram och tillbaka i smala marknadsgränder. När man i högtalare ropar ut bönetid, befinner vi oss på en svalkande bar, där vi beställer öl. Men vad smakar det - cider eller?? Bläh!. Visar sig vara alkoholfritt! Man får inte servera alkohol här. Nog bra i den trängseln. Colan smakar bättre. :-)
Vår taxichaufför har väntat på oss, och vi far i flygande fart utan säkerhetsbälten tillbaka till båten. Han kör där det är ledig plats, oavsett sida, visslar, skriker och viftar med armarna. Det känns ganska skönt att vara tillbaka utan en skråma.
Vi får veta, att det blivit något bättre med frihet efter revolutionen, men att presidenten tog alla pengar och ägodelar med sig till Europa, så det är mycket fattigdom. Tar lång tid att komma igen, men man är hoppfull och ser ljust på framtiden. Inte så mångor kvinnor bär slöja, som jag trodde, och burka syns nästan inte alls.
Bästa sättet att smälta denna dag blir på soldäck med en alkoiholhaltig dryck. Därefter 30 min. aerobic före kvällens stora middag.

31/5
Till havs
På väg från Tunis till startplatsen Barcelona. Soldäck - översta. Vi får plats!! Mest attraktiva "only audults". Inga skrikande italienska familjer med ett stort antal barn, som ockuperar poolen. Här bor vi idag. Fläktar skönt. Men lämna inte platsen, för då kommer poolvakten och tar bort handduken, och vips är platsen besatt av någon annan. Man får äta i omgångar, fast vanan trogen har vi gjort matsäck på frukosten, så vi kan bekvämt sitta kvar och äta den. Havet är kav lugnt. Ananas och melon svalkar, solstolarna är bekväma och det är behagligt lugnt så när som på ett väsande biljud från skorstensrökens framfart. Maken vaktar min stol, medan jag smiter ner på SPA, för att njuta en stunds förbeställd massage. En behaglig stund med aromoljor och en blå horisontutsikt!
Sista aerobicsen, sista middagen, sista showen. Känns vemodigt. Man hinner vänja sig vid lyxen!

Allmänt ombord
Om maten kan sägas, att den nog kräver ett kapitel för sig för den intresserade, men sammanfattningsvis kan man få
- vad som helst
- när som helst
- var som helst
- hur mycket som helst
Bara att välja - det ingår!

Om motionen kan sägas, att det finns ett välutsrustat gym., flera pooler, dans- och aerobicsinstruktioner, löparbana, tennis......
Bara att välja - det ingår!

Om relaxing kan sägas, att det går att njuta massage, skönhetsbehandlingar, frisering, bubbelpooler.
Bara att välja - men det är dyra val!

Om hälsa kan sägas att, det finns välutrustad sjukstuga med läkare och sjuksköterska, engelsktalande. Epidemier undviks genom att alla måste desinficera händerna vid ingång till olika matställen samt vid ombordstigning. Alla trappräcken och hissar torkas hela tiden av. Ständigt nya handdukar (ej så miljövänligt dock!)
F.ö. är det väder och vind som bestämmer läget ombord!

Avslut
Båtens namn MSC "Fantasia" kan mycket väl bytas ut mot MSC "Fantastica"!!

1-5/6 Barcelona
Åter i Barcelona, där maken och jag stannar för att hälsa på sonfamiljen, som bor här. Barnbarnsmys, havsbad, stadsbesök, Champagnerian, vänluncher för oss en bit från kryssningsminnena. Dem får jag bearbeta vid text- och bildskapande till RG! :-)
Så varmt och skönt, att jag föredrar att sova mina nätter i Barcelona på terrassen.
Godnatt!
Dela med andra:    

Kommentarer
Brigitta säger:
Låter som en skön kryssning!
Postat 2012-06-09 11:09  Anmäl
Frazzeplutt säger:
Vilken underbar kryssning! Det var ju tråkigt att GV:s kryssning inte blev av och inte heller Kroatienvecka!!!
Postat 2012-06-08 22:47  Anmäl
Peroerik säger:
Ni verkar ha haft det bra och avkopplande.
Postat 2012-06-08 09:57  Anmäl
Sierra säger:
Ni har haft sköna lata dagar ser jag :-)
Postat 2012-06-07 23:48  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
37 veckor sedan
Meditationsvandring
37 veckor sedan
Min sommarsäng
37 veckor sedan
Kyrkbröllop
37 veckor sedan
Skur efter skur........
37 veckor sedan