Stöd Ukraina

Alfvas blogg

Min uppfattning om Filippinerna

Första dagen var skrämmande, starten från Manila skrämde livet ur mig när man insåg hur pass stor staden var. Det såg ut att finnas 4 olika centrum från luften, slummen var utbredd.
Cebu City var inte mycket bättre, hela staden kändes väldigt fattig, nästan så att de "rika" delarna var lite missanpassade och inte riktigt hörde hemma i stadens puls.

Det första (men absolut inte det sista) positiva som vi märkte med Filippinerna var deras vilja att hjälpa. Inte sälja - utan bara hjälpa. Jag är tacksam för det. Var övertygad om att jag skulle bli påhoppad och bli tvungen att köpa något jag verkligen inte var intresserad av, men så var inte fallet. De fick vår resa att gå otroligt smidigt. Tack till dem alla!

Efter en natt i Cebu City gav vi oss av med mini-van till Maya där vi med båt skulle ta oss över till Malapascua. Eftersom vi typiskt nog verkade vara de enda turisterna som hade kommit till Maya just då, fick vi lov att själva hyra en båt över för P800. Dyrt - men värt att komma fram.

Vi bodde på Bluewater Resort, inte hög standard, men någorlunda dyrt. Hade hellre bott på Cocobana eller liknande i efterhand. Lyxstället heter Sunsplash, de har god frukost samt väldigt god mat (de gånger de har lust att servera något). Det är även de som är ansvariga för den flytande baren som finns längs strandlinjen, den är ett absolut måste för den bästa blicken över solnedgången på Malapascua!

Nästa uppehåll var Panglao, ett ställe som skrämde oss till en början. Att komma från ett coollugnt Malapascua och landa i Panglao, något som faktiskt kunde vara en turistfälla gjorde oss fundersamma. Det var dock bara första kvällen, sen började vi inse att även Panglao och Alona Beach hade sin charm, trots att turisterna var fler.
Vi insåg nämligen här att turisterna spelade ingen roll (vi träffade 2 svenskar), det är filippinarna som spelar roll, så länge de har möjlighet att göra det bra och trevligt för oss andra så blir det bra.
Nätterna spenderades på Paragayo Resort. Billigt, rent och fräscht med AC. Här passade vi på att ta vårt dykcert med Philippine Fun Divers.

Sista stoppet vi gjorde var i Dauin som ligger strax utanför Dumaguete på ön Negros (Oriental). ElDorado Beach Resort var skapat för och huserades av schweizare och tyskar. Jag brukar sällan ha problem med andra nationaliteter (det är ju därför man åker bort), men att som ensam icke schweizare blev det lite jobbigt. Detta berodde ju självklart på att man förväntades prata tyska, något varken jag eller min sambo kan. Personalen på hotellrestaurangen vägde dock upp den attityden och gjorde det hela riktigt, riktigt behagligt! :)
Hotellet i sig annars var underbart, med pool, svart lavastrand och en hel våning för oss själva.

Filippinerna är ett extremt billigt resmål, jag rekommenderar att man testar det nu - innan det blir Thailand, för med de resurser de har är det bara en fråga om tid.
Det är ett av de vackraste och vänligaste länder jag någonsin har besökt, jag hoppas att jag kan komma att återvända någon dag!

Sammanlagd resekostnad (allt utom flyg samt dykning): 12 500:-
Det avser boende, mat och alla förnödenheter under 25 dagar för 2 personer. Billigare semester än så kommer jag nog aldrig att ha igen!
Boende är då spenderat på hotell/bungalows med AC samt 3-4 stjärniga hotell i Cebu City.
Dela med andra:    

Kommentarer
Stisse säger:
Hejsan,

Da har vi ungefar samma uppfattning om Filippinerna... Jag var till Cebu nu i julas. Eller rattare sagt Nyar. Jag bodde pa ett ganska daligt hotell. Det var ett resort som lag pa samma sida som flygplatsen. Det var inte alls som pa deras hemsida... Det ar smallar man far ta om man inte har varit dar tidigare..

Julafton spenderade vi pa Boracay som ar en o som jag gillar. I och for sig en turist o men jag gillar den on. Nu ska jag val vara arlig och saga att jag inte beskot sa manga av dom 7300 oar som Filippinerna bestar av....... Visst finns det parlor i detta land men som du skriver slummen ar valdigt utbredd. Speciellt Manila. Nu har do oppnat det tredje storsta shopping mallen i Varlden. Som heter Mall of Asia. jag hasade runt dar i omgangar.... ( vad gor man inte nar man har en dotter pa 16 ar med sig............... )

Men det ar ett billigt och trevligt land och dom flesta pratar engelska.
Postat 2008-05-22 10:36  Anmäl
Bas_ta säger:
Det lät spännande och intressant! Men vilken tid är bäst att besöka Filippinerna - är vädret okay i nov - dec? Jag har hört om ormråden som man absolut inte ska besöka pga gerillan eller liknande. Vet du något om det? Vore kul att få höra mer. Hälsnignar Basta.
Postat 2008-05-22 09:10  Anmäl
Marika säger:
Skulle du göra om resan? Det låter inte som om du gillade det så mkt förutom att det var billigt?
Har själv funderingar på att åka dit så småning om så jag tackar för infon och tipsen om hotellen =)
Postat 2008-05-20 23:50  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet