Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Söndag 4 April 2010 - Zanzibar

Mera Påsk

Påskdagen. Måste först berätta att igårkväll blev det Masajjdans igen. De är kunniga dedär grabbarna. Inget man skulle vilja möta på savannen om man vore lejon. De pratar lite om att deras manlighetsritual var att gå ut och slå ett lejon men det skall "inte" förekomma idag säger de. Idag är väl en sådan där mellandag då inget händer. Fredag blev han ju korsfäst och på måndag kvickna han till så att dagarna däremellan skall man väl bara slappa? Det är va vi har gjort idag i alla fall. Vi har ju gått efter stranden lite och kollat på djurlivet i det lilla perspektivet. Småkrabbor, sjöstjärnor, småfisk, räkor, ja går man och letar så hittar man en hel del mängd med aktiviteter utefter vattenkanten. Träffade en fiskarfamilj som drog nät och blev involverad i arbetet hur det går till. Hela familjen var samlad, gammal som ung, några dog ut nätet i vattnet medans några stog och höll i den ena änden på land. Sedan gick man runt så att det blev till en fälla så att båda ändarna var i land till ett fasligt klappande i vattnet med pinnar och händer. Fanns mer fisk än vad jag kunde tänka mig. Intill resorten ligger en magnifik villa eller jag kan säga slott. Det är en sheik från Dubai som har byggt detta. Hursomhelst så träffade jag en av sheikens vänner, Ali, som för tillfället bor i "huset" och han bjöd mig till lunch och ta med dig några vänner. Hupp. Sånt gör inte en Västgöte! Det skall vara klockslag och så vidare med inbjudning. Gick i alla fall och tittade på trädgården och jag säger bara en sak. Det fattas inte pengar hos somliga. Nu gick jag inte på lunchen i palatset utan vi satte oss här på resorten. Det kändes lite mera lugnare så.
Efter ett vecka på resorten kan man säga att det är rätt trevligt med alla personer som passerar igenom med olika intervaller. Med lite kronologisk ordning, fem stycken läkarstuderande tjejjer som senare avbyttes av tre tandhygenister som sammanstrålade med två sjuksköterskor. Några pensionärer som varit på safari och alla har de sina berättelser. Två pensionärer från Falkenberg som tillsammans med ett mycket trevligt par från Lerum, Lennart och Kerstin, som vi blivit bekanta med och bott här lika länge som oss. De har sett "The big five" på safarin och det är ju imponerande. Annica som ansvarar för resorten och Sixten som går här och sköter om det mesta som en liten hustomte. Några grupper av volontärarbetare genom något religöst samfund och två tjejjer som arbetade för SIDA som volentärer och utbildade barnen i engelska. Ett sällskap från Göteborg som håller på med teater. En kille och en tjejj från Göteborg oxå han dykare. Det finns många flera som jag inte nämnt men har inte direkt kommit i kontakt med dom utan bara hört att de pratar svenska. Verkar som att är man volentär så är man inte så intresserad att beblanda sig med oss "vanliga turister". Alla dessa är svenskar så det känns som att vara på Västkusten förrutom vädret, klimatet och det övriga som gör en tropisk resort till va den är. Frågan som man kan ställa sig. Är vi så beresta eller har det blivit en tillfällighet? Det verkar ju som vi har en stor volentärfunktion i Afrika i alla fall. Kan nämna att bakom våran resort så ligger det en Dansk folkhögskola med mycket danska elever så det kanske är en bidragande orsak.
Nu kan jag inte komma på något mer som har hänt på denna "Slappardag". Jo, vi har haft en dag utan regn och åska. Hoppas det fortsätter så!
Söndagsdopp!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan