Stöd Ukraina

Ivans blogg

Tisdag 9 Januari 1996 - Costa Rica
Resealbum: Costa Rica

Maremoto.

Sitter just nu, 27 febr. 2010, och jobbar med ett resealbum om Costa Rica.
Samtidigt är CNN Live på med direktsända videos via Facebook och Twitter från Santiago de Chile.
Jordbävningen (eller Maremoto som den kallas i havet) som inträffade 11 mil utanför Chiles kust 8:45 i morse hade styrka 8,8. 1000 gånger kraftigare än den på Haiti. Den kommer att de upphov till en kraftig Tsunami som just nu kommer in mot Concepción. Tveksamt om man hinner evakuera. Förbindelserna är brutna dit så inga rapporter finns ännu
Om ca 2 timmar kommer Tsunamin att nå Costa Ricas kust.
Har många vänner i Santiago och nere vid kusten i Viña del Mar och Algarobo.
Detta är sommarsäsongens sista helg i Chile så många lediga är fortfarande nere vid kusten.
Av videoklippen från Santiago syns nedfallna byggnadsdelar. Det börjar ljusna nu i Santiago så tydligare bilder kommer nog snart. El och teleledningar brutna.
Väntar med att försöka få kontakt med vännerna. De har nog annat att tänka på.
Dela med andra:    

Kommentarer
Travelfun säger:
Hej,

Ja, jag såg på nyheterna och läste i tidningen... urs så hemskt! 8,8 på ritcherskalan var det va? Tur i alla fall att de är bättre förberedda , om man nu kan bli det men... De har ju iaf byggt starkare hus mm där än på ex. Haiti.

Hoppas verkligen att det skall gå bra med dina vänner...

Kristin
Postat 2010-03-01 09:52  Anmäl
Mariana säger:
Kollat på nätet - verkar som området kring Concepción drabbats värre än Santigago. Läste också att tsunamin rör sig i Stilla havet, ruskigt! Är det inte två kontinentalplattor där som det handlar om?
/ Mariana
Postat 2010-02-28 00:51  Anmäl
Aries säger:
Hej Ivan, Tack for rapporten. Jag satte pa min TV i morse for att kolla vadret, det vraker ner har i Seal Beach, Kalifornien och mitt tak pa pation lacker.Jag fick veta om jordbavningen i Chili, hemskt och sa stark. Hoppas nu folk checkar om och nar tsunaminerna kommer.
Taket har blivit temporart lagat, hoppas det haller. Det skall fortsatta att regna i natt. Keep me posted! Thank you.
Postat 2010-02-28 00:40  Anmäl
Marika säger:
Läskigt med alla dessa jordbävningar. Tyvärr lär vi nog få se fler tsunamivarningar även i Indiska Oceanen framöver. Otroligt oroligt där med både vulkaner och på havsbotten.

Håller tummarna att det går bra för dina vänner... och alla andra såklart.
Postat 2010-02-27 23:57  Anmäl
Gullsing säger:
Det är ju förfärligt. Jag har inte sett det på nyheterna idag att det har varit en jordbävning där. Stackars människor.

Gilla
Postat 2010-02-27 12:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan