Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Torsdag 24 Oktober 2019 - Galiny

Många skimlar…

Copyright © Bejjan888™

By the way, idag var det två månader kvar till julafton. Men inte var det kallt väder för det. Nej, ytterligare en fin-fin dag skulle det bli, runt +18°C och sol, sol, sol. Underbart! Synd bara att jag inte skulle få rida ut igen.
Jag tog för mig av den inbjudande frukostbuffén som restaurangen bjöd på varje morgon. Det fanns alltid något nytt på bordet att välja på.

Idag red vi lektion tillsammans, alla tre; fransmannen, turkiska kvinnan och jag. Det var dags för cavaletti-bommar. Jag fick rida på Carmen Slov idag, ytterligare en skimmel. Jag började få riktigt svårt att hålla isär alla skimlar nu. Och det var ju inte så att varje häst hade sin box… nej. Utan hästarna ställdes i första bästa box och namnet på boxen stämde oftast inte med den häst som faktiskt stod i den. Men hur som, Carmen Slov var riktigt trög. Det var svårt att jobba på en bra sits när man hela tiden fick mana på henne för att komma framåt. Men ridläraren tyckte ändå att min sits var bättre idag.

Efter lektionen hann jag ta en promenad till Lower Pond och njuta av det fina vädret. Som sagt, det var synd att jag inte fick en uteritt idag.

Pałac i Folwark Galiny bedriver avel i liten skala. I ena hagen gick flera unghästar och busade med varandra.

I en annan hage gick några fölston med sina föl.

På gården fanns också en hage med minishetlandsponnys (som var sååå söta), åsnor och getter. Kom tillbaka till restaurangen lagom till lunchtid och beställde en stor tallrik med kycklingsallad samt äppelpaj till efterrätt. Mums!

Eftermiddagen bjöd på en ridlektion klockan 14.00, samling 13.30 i stallet. Vi red tillsammans, alla tre, under eftermiddagen också. Huvudövningen var en studsserie med ett språng efter denna. Min häst Legenda och jag fixade det ganska lätt.
Efter en välförtjänt dusch väntade lite slappande framför tv:n. Även om alla bra tv-serier var dubbade till polska, så fanns det egentligen inget annat vettigt och titta på… och jag hade börjat lära mig vilka tv-serier som gick på vilka kanaler. Det var omöjligt att lära sig tv seriernas namn på polska i tv-guiden, så det var bara att lära sig vilken kanal och vilken tid istället.

Middag strax efter kl. 18.00. Då hade precis Haverikommissionen slutat, och innan dess Grey’s Anatomy och Chicago Fire ;) Nu var det dags för biffsteken igen. Och VERY WELL done ska det ju vara, annars får det va’. Ikväll hade de tänt brasan i eldstaden som spred värme i restaurangen.

En av de anställdas hund passade på att göra mig sällskap och försökte tigga lite biff från mig. Det var svårt att stå emot hundögonen som stirrade på mig… men den gav upp till slut och vilade en stund på golvet. Fransmannen och turkiska kvinnan passade på att sitta framför eldstaden och mysa lite innan de satt sig till bords. Vid det här laget (och efter att jag uppmärksamma deras lilla flirt) så kändes det mest pinsamt att se när han uppvaktade henne. Men, men. Kärleken kan man ju inte syra över, eller?
Så, efter denna dag var det ju bara tre lektioner kvar! Veckan har gått så himla fort ju!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
47 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
47 veckor sedan
En gråmulen dag
47 veckor sedan
Shkodër och Krujë
47 veckor sedan
Slapp dag... igen
47 veckor sedan