Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 11 Maj 2019

Lite religiös historia.

Jag somnade till slut i hettan uppe i Nepal. Men jag var tvungen att lägga en frottehandduk uppe på kudden, annars hade den blivit genomblöt av svett.

Fredag morgon tog jag mig så de återstående milen fram till Lumbini. Där finns resterna av templet där drottning Mayadevi enligt legenden födde sin son Siddharta Gautama, som senare blev Buddha och grundade buddismen. Själva tempeltesterna är det inte mycket kvar av, men man har byggt en byggnad över och runtom dem.

Vägen dit och sedan tillbaka mot gränsövergången vid Sonauli var bedrövlig. Man håller på att bredda vägen, men under tiden så är det bara sten, grus och damm. Jag kom dock fram till gränsen till slut och den passeringen gick ganska smidigt. Att avstånden här i Indien är långa fick jag ett nytt belägg för när jag sedan såg den första avståndsskylten till New Delhi. Det är 90 mil från gränsen till huvudstaden. Så när jag framåt eftermiddagen nådde staden Basti så letade jag på ett hotell. När det nu är så varmt, 42-43 grader för närvarande, så lyxade jag till det och tog in på ett flottare ställe med aircondition. Det kan vara skönt att få sova ordentligt. Jag bestämde mig också för att stanna två nätter i ett försök att bespara kropp och mage från hettan.

Mitt indiska simkort för telefonen fungerar inte längre. Så jag var iväg idag och försökte fixa ett nytt. Som vanligt så ställer den indiska byråkratin till det. Jag måste ha en garant här i delstaten Uttar Pradesh för att få ett simkort. Det duger inte längre med Binu, han bor ju i Kerala. Jag känner ingen här och min hotellmanager kunde inte hjälpa mig. Så inget simkort. Jag får försöka klara mig utan.

Hoppar på knarren i morgon och drar vidare västerut. Får se hur långt jag kommer, det är dags för nästa service på bågen.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan