Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 9 Maj 2019 - Butwāl

Bergigt och hett!

När jag vaknade i morse hade jag fått mail från min Burmesiske kontakt. Han talade om att gränsövergången från Myanmar till Kina numera är stängd. Han erbjöd sig dock att hjälpa mig fram till den Thailändska gränsen. Det är ingen hjälp för mig då jag heller inte kommer in i Thailand på motorcykeln utan särskilda tillstånd. De som utfärdar dem svara heller aldrig på mina mail. Så den vägen var redan körd oavsett om jag skulle kunna ta mig in i Kina sedan.

Efter frukost och utcheckning så hoppade jag upp på sadeln och manövrerade mig ut från Katmandu. Det tog en himla tid faktiskt. Var mycket besvärligare än då jag ankom. Mycket beroende på usla vägar och mycket trafik. Den väg jag tog är densamma som Stefan och jag åkte buss med till Pokhara 2012. Strax innan man kommer ut ur staden så går det uppför ett tag. Inte så mycket, men ändå. Därefter kommer man till en ny dal som ligger långt under Katmnadu i höjd, så det är en riktigt brant nedstigning. Jag kommer ihåg från bussturen att jag tänkte att här skulle jag inte vilja köra. Men det var faktiskt inga större svårigheter. Man får ta det sakta och lugnt. Högerfoten på bromsen och lågväxel i för att motorbromsa.

Den här vägen hette 2012 Lonely Planet Highway och var då riktigt dålig. Den är fortfarande inte bra, men ändå betydligt bättre än vad jag kommer ihåg den som. Några mil före Pokhara så lämnade jag den och körde söderöver mot Chitwans naturreservat. När man kommer fram dit så börjar också slättlandet. Jag fortsatte västerut förbi några städer och tänkte att jag skulle ta mig till Lumbini, men värmen och de många timmarna på bågen gjorde att jag gav upp för dagen i en liten stad som heter Bardaghat. Den är så liten att den inte ens finns med bland reseguidens städer runt om i världen, men ett litet kyffe till hotell har de och några små restauranger som serverade momo och andra inhemska rätter. Momo är samma sak som kinesisk dumpling. I Sverige har vi kroppkakor, men själva skalet där är gjort av potatis, medan kineser och nepaleser använder en deg.

Jag var ganska slut när jag väl kom in på mitt hotellrum. Så efter en dusch så lade jag mig för att vila ett tag. Det är dock så varmt så att jag, trots att fläkten går för fullt, började eftersvettas tämligen omgående. Jag undrar jag hur den här natten blir. Sömnlös i Bardaghat?

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan