Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 15 Januari 2019 - Rasdhoo

Lite nästanlyx.

Vi befinner oss på den lilla gemytliga ön Rasdhoo ett par timmars resa med speedboat från Male. Här finns en huvudgata med lite affärer och ett par restauranger. Det tar ungefär en timme att gå runt hela ön, så den är inte särskilt stor. När man går den sandiga, dammiga huvudgatan fram så blir det nästan lite gamla vilda västern-känsla.

Den lilla bikinibeach är fin. Vit sand och blått hav. Men här går korallerna nästan ända fram till stranden, så det är inte särskilt badvänligt om man inte väljer att lägga sig i strandbrynet. Stefan och jag investerade i varsitt par gummiskor så vi kunde ta oss förbi de vassa bumlingarna och komma ut så vi kunde snorkla. Korallerna är inget särskilt att se. Mest brunt och väldigt lite färger. Färgglade fiskar är det dock gott om och redan på den första dagens snorkling fick jag syn på en haj ungefär 10 meter bort. Jag hajade naturligtvis till, men insåg direkt att den inte var särskilt farlig trots sin storlek på 1,5- 2 meter. Kontrollerade via google och lokalbefolkning och kan konstatera att det var en svartfenad revhaj jag stött på.

Hotellet vi bott på är litet och har inte många gäster, vilket gör det lite familjärt. Det kostar en del , men det är trots allt Maldiverna vi är på så med tanke på det är det inte dyrt.

Vi har tillbringat dagarna nere på beachen, och kvällarna vid någon av restaurangerna. Utanför ett av pensionaten har man spänt upp en projektorduk och visar engelsk fotboll, så Rune har fått se sitt älskade Tottenham. Annars går tiden åt till kortspel. Maldiverna är muslimskt, så någon öl eller annan alkohol ser vi inte till. Sådant finns bara på de konstgjorda resortöarna.

Nu har Stefan börjat blanda igen, så det är bara att avsluta /Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan