Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 11 Januari 2019 - Maldiverna

Male.

Chauffören som körde oss till flygplatsen i Colombo var inte särskilt vass på det här med bilkörning. Fladdrade fram och tillbaka över vägen och det här med att hålla sig i en fil verkade han inte känna till. När vi närmade oss flygplatsen fick han dessutom för sig att han skulle ta en genväg som inte alls fungerade. Det blev en riktig senväg istället. Nåja, fram kom vi till slut och kunde borda vårt plan.

Kvällsplan hade vi valt den här gången och klockan var halv nio lokal tid innan vi landat . Efter att ha letat på färjan från flygplatsen över till huvudstaden så kom vi över till Male. I alla fall Rune och jag. Stefan hann inte riktigt med innan flytetyget lade ut, men det gick snart en ny båt. Det finns ingen uppsjö av taxibilar här så den vanligaste transporten är med någon av de pickup-er som väntar vid de olika färjelägen. Stefan och jag tog packningen och hoppade upp där bak, medan nestorn fick sitta inne i hytten.

Särskilt långt var det sedan inte till det hotell vi bokat, men där tog det tid. När vi kom fram och presenterade oss så sade de först att där var fullbokat och ville flytta oss till ett annat hotell. Eftersom vi redan betalat så vägrade vi och efter ett tag så började man försöka lösa situationen genom att städa ett par rum. Tog dock ett tag och mitt rum blev inte klart förrän närmare midnatt. Förutom den fadäsen så var dock hotellet riktigt bra.

Vi tog sedan en skapligt tidig frukost för att få lite tid på oss och utforska den lilla huvudstaden. Folkmängden här är inte mer än 130-140 tusen (ca.300 tusen i hela riket), så den är ungefär som Västerås och Örebro. Det tog oss alltså inte särskilt lång tid att lokalisera de sevärdheter som finns och även att hitta den plats där vår speedboat till nästa ö skulle utgå från.

Stefan och jag hittade också en restaurang där vi hastade i oss en lite sen lunch innan det var dags att dra till båten.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan