Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 20 Januari 2019 - Himmafushi

En härlig ö.

Himmafushi är betydligt större än vår förra ö. Här finns tre fabriker där man tar hand om större fångad fisk, som tonfisk och dylikt. Här finns även en källa som gör att man kan hålla hela Maldiverna med färskt vatten. Ett sjukhus med ambulans samt en liten polisstation har man också tyckt att man behöver. Den senare kanske p.g.a. att man förr även hade ett fängelse. Det är numera omvandlat till ett ungdomsfängelse. Här finns också ett rehabcenter för människor med drogproblem. Sådana problem finns även här.

Själva staden är också större än Rasdhoo, men ändå inte värre än att man efter en liten stund lär sig att hitta överallt. Även här finns Bikinibeach med kritvit sand. Här går dock inte korallerna så nära stranden, vilket gör det betydligt badvänligare. Vi har naturligtvis använt mycket av våra fem dagar långa besök på ön till den aktiviteten. Stefan och jag har även snorklat en del. Liksom på Rasdhoo är snorklingen alldeles utmärkt när man väl kommit utanför kanten till det yttre revet. Någon revhaj syntes inte till här, däremot flera småhajar, så kallade babysharks, vid strandbrynet.

Något som vi blev varse de sista dagarna är att det finns flygande hundar här på Maldiverna. Dessa fladdermöss är riktigt stora, med ett vingspann på uppemot 170 centimeter. Riktigt sådana bjässar är inte de som lever här, men omkring metern kan de bli. De vilar hängande upp och ned i träden och vi hade några stycken i vår trädgård. För den som är nyfiken kan vi tala om att de lever på frukt, nektar och pollen.

Vi har bott på ett litet pensionat. Här finns bara fyra rum och då vi hade varsitt så blev det inte mycket plats för övriga gäster. I det fjärde rummet bodde ett par från Göteborg, så vi döpde raskt om bygget till "lilla Sweden".

I morgon lämnar vi Maldiverna och dess nästan 1200 öar. Vi sätter oss på ett plan vidare till Kochi i Indien. Där är det meningen att jag ska köpa mig min motorcykel, men sedan en tio dagar tillbaka har jag fått lite konstiga signaler om att det kanske inte är möjligt. Om ett par dagar så vet jag förhoppningsvis lite mer om hur det står till med den saken.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan