Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 27 Januari 2019 - Alleppey

Kerala i sakta mak.

Dagarna här i Kerala förflyter i väldigt stilla takt. Vi flög in till Kochi i måndags och hade bokat in oss, på vad vi trodde, ett skapligt hotell. Det visade sig dock vara för dåligt i en väldigt stor stad som vi inte kände för att jobba oss igenom. Så vi beställde en uber och tog oss ned till Allepey som Stefan och jag känner sedan tidigare. På vägen ned så stannade vi till för att prata med den motorcykelhandlare som jag haft kontakt med sedan närmare ett år tillbaka. Det har ju kommit lite signaler från honom att det kanske inte är så lätt för en utlänning att köpa en motorcykel här i landet, men nu säger han att det inte är några problem. Så vi bestämde att jag skulle ta mig dit dagen därpå för provkörning och för att gå igenom lite pappersexercis. När jag anlände följande dag så kommer det fram att man som utlänning inte kan stå som registrerad ägare av motorfordon i landet. Man måste bo i landet och inneha en indisk legitimation. Så min enda möjlighet är att låta en indier stå för registreringen och sedan köpa den utav honom. Jag själv är väldigt tveksam om jag överhuvudtaget får ta in den i Sverige så och har därför skickat iväg förfrågningar till både tullverket och transportstyrelsen i frågan. Men en provkörning blev det i alla fall och.............jo, det är en härlig cykel att köra.

Medan vi väntade på svar så passade vi på att upptäcka Allepye. Stefan och jag var här för sex år sedan så en del kom vi ihåg, men mycket hade fallit i glömska. Vi tog även ett dygn på en av de husbåtar som trafikerar kanalerna i detta Indiens Venedig. En mycket skön och avkopplande färd i lugn och ro. God mat bjöds vi på, medan de drycker vi ville inmundiga fick vi hålla med själva. Framåt kvällen förtöjde vi vid en strandkant i närheten av en liten by och gick på upptäcktsfärd där. Det är lite grann av en happening när båtarna lägger till inför natten och det strömmar i land en massa turister. Både inhemska och utlänningar.

Nåväl, då mitt besked från svenska myndigheter dröjde, och Rune och Stefan redan bokat biljett upp till Goa så bestämde jag mig för att följa med dem. Får jag positiva besked kan jag lika gärna köpa cykeln däruppe. Är beskeden åt andra hållet får jag lägga om mina planer. Finns i vilket fall ingen anledning att stanna kvar här. Så nu sitter vi på flygplatsen i Kochi och väntar på ett litet skutt. Planet är försenat, så det blir en väntan för den transferchaufför som ska ta oss till vårt boende.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan