Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lantliv och stadsliv.

Besöket uppe hos Hågge och hans Thailändska fru var lyckat. Vi fick tid att sitta ned och prata av oss lite minnen över hans bror och även prata om en hel del gemensamma bekanta vi har. Intressant också att se hur man lever på den thailändska landsbygden. De bor cirka 5 mil norr om Kalasin i en liten by betydligt mindre än Munktorp där jag växte upp. Där har de ett litet lantbruk och odlar bland annat kassawa. En liten trädgård nästan i anslutning till huset innehåller bananer och andra frukter. Intressant som sagt och kul att se, men inget liv för mig. Jag är en strandmänniska.

En ny buss tog mig dagen därpå till Udon Thani, där bussen stannade mitt i centrum vid en stor galleria. Passade mig som hand i handske då mitt hotell bara ligger tvåhundra meter därifrån. Ingen frukost på hotellet, men det finns ett överflöd av bra restauranger och barer som serverar alldeles utmärkt frukost i min omedelbara närhet så det går ingen nöd på mig. Merparten av dessa ställen är också utrustade med biljardbord vilket ger mig något trevligt att pyssla med på kvällarna.

Det har som tidigare sagts vandrats en hel del de senaste månaderna och eftersom jag numera går i sandaler i princip året om så har de tagit stryk. Igår så gav min högerdojja upp och sprack i botten. Men det fanns bot. En marknad några hundra meter bort innehöll en uppsjö skoaffärer och det tog inte lång tid innan jag inhandlat ett par nya sandaler som känns sköna att gå i. Helt plötsligt har jag återfått min studs i steget. Borde kanske ha passat på att köpa fler par på en gång.

Staden Udon Thani är väl att jämföra med en vanlig länshuvudstad hemma, men har väl inte så mycket intressant att visa upp. Var dock idag och tittade på ett Thai-kinesiskt kulturcenter med de typiska kinesiska paviljongerna. Naturligtvis fanns här också en damm med massvis att dessa enorma "guldfiskar" som man ser lite överallt i ostasien.

Vid frukosten idag så märkte jag att ett par bordsgrannar talade svenska, så jag gav mig tillkänna. Visade sig vara en man från Bollnäs och hans Thailändska fru och vi bestämde oss för att ses lite senare i eftermiddag. Börjar bli dags att ge sig ut för en sista kväll i Udon.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan