Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 27 November 2015 - Fortaleza

Lämnar Brasilien

Copyright © Bejjan888™

Sista dagen i Fortaleza och Brasilien för den delen. Kändes skönt men ändå tråkigt att lämna ett sådant trevligt men stort land. Brasilianarna är ett mycket trevligt folk och även om de inte kan engelska så bra, så blev jag aldrig bemött som någon idiot bara för att jag inte kunde portugisiska. Inför denna resa hade jag dock tränat in några bra portugisiska fraser och ord, vilket gjorde skillnad.

Vid frukosten frågade jag i hotellreceptionen om det var okej att ha mitt rum några timmar till eftersom Rodriguez kom och hämtade mig vid kl. 17.00 för transfer till flygplatsen. Det var inga problem. Klimatet här i Fortaleza var varmt och fuktigt och jag visste att hemma i Sverige skulle det vara mörkt och kallt när jag kom hem. Så nu gällde det att ta tillvara på de sista solstrålarna innan hemresan. Idag var det +33°C i skuggan och man behövde inte göra särskilt stora ansträngningar för att man skulle känna sig helt slut.

Efter lunch vilade jag i skuggan vid hotellets pool. Liten minisiesta innan det var dags att duscha och packa de sista grejerna innan hemresan. Och mitt i allt detta knackade städerskan på och ville komma in och städa. Men vad nu då? Hur ska jag förklara får henne att jag ska checka ut senare? Jag tror hon förstod till slut och fortsatte till nästa rum. Senare när jag checkade ut från själva hotellet så fick jag en hotellnota på R$700! D.v.s. nästan 1800 SEK för de luncher och middagar jag ätit på hotellet under två dagar. Kändes väldigt dyrt! Men tjejen i receptionen insåg ganska snabbt att notan var fel (kanske för att jag såg ut som ett frågetecken). Hon skrev ut en ny nota på R$170 (cirka 400 SEK) och det var mer rimligt.

När Rodriguez med chaufför hämtade mig förklarade han att vi måste ta småvägar för att undvika att hamna i någon bilkö. Som turist så litar man ju helt på vad de säger, de känner ju ändå staden bäst. Rodriguez sa att det skulle ta runt 50 minuter att ta sig till flygplatsen, men jag sneglade på klockan när vi kommit fram till Pinto Martins – Fortaleza International Airport och det hade endast tagit runt 35 minuter. Nåväl, ställde mig i kön till Business Class och kunde snabbt checka in. Tack vare att Condor och SAS tillhör samma flygallians kunde jag enkelt checka in mitt baggage hela vägen till Stockholm-Arlanda, vilket alltid är skönt att slippa hålla på att checka om väskan hela tiden. För att vara en internationell flygplats var den liten. Och vad jag lärt mig om flygplatser här i Brasilien så ska man köpa något att äta innan man tar sig genom säkerhetskontrollen, för efter den så finns det inget att köpa i matväg eller bara någon lättare i form av smörgås eller godis. Nu behövde jag inte oroa mig eftersom jag skulle flyga Business Class och bli överöst med mat, snacks och dryck.

Boardingen skulle ha börjat kl. 18.00 enligt boardingkortet, alltså 2 timmar innan avgång. Njae, skulle inte tro det va! För planet hade inte ens landat på flygplatsen då. Vi fick börja gå ombord vid kl. 19.30 och boardingen var knappt klar till dess att planet skulle avgå kl. 20.06. Men när flygpersonalen hade ropat ”boarding completed” så stod planet kvar vid gaten. Efter en stund meddelade kaptenen att inget plan fick lyfta från flygplatsen då de hade problem med radarn. Kaptenen sa att det kunde ta upp till 2 timmar. Ha, ha! Jättekul – inte! Nu ville man ju bara hem, inte sitta fast i ett flygplan på marken. Men till slut, efter dryga halvtimmen blev planet pushat från gaten och taxade till startbanan. Äntligen!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan