Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Torsdag 26 November 2015 - Fortaleza

Fortaleza – ett semesterparadis?

Copyright © Bejjan888™

Nu när det var ljust utanför hotellfönstret kikade jag ut och såg ut över Iracema Beach, en 4,5 km lång sandstrand som fått sitt namn av en kvinnlig indianledare. Även om hotellet hade låg standard så hade det alltså bästa utsikten hittills. Fortalezas huvudinkomst är turism varför stranden har en viktig roll och vid nyår hålls en nyårsfestival här på Iracema Beach. Fortalezaborna går dock själva till en annan strand – Praia de Futuro (Futuro Beach). Men som turist ska man dock undvika den stranden, speciellt nattetid då stranden är tom på folk.

Rodriguez kom för att hämta upp mig kl. 08.00 och den City Tour jag skulle ha på förmiddagen. Han dök upp med en privat chaufför som körde runt oss till olika delar av Fortaleza. Fortaleza ligger längs Brasiliens nordöstra kust och ses som det bästa av två världar – en spännande stad precis vid stranden. De soliga sandstränderna kombineras med stadsturer bland kända landmärken som katedralen och palatset Palacio da Luz. Metropolitan Cathedral of Fortaleza tog dryga 40 år att färdigställa och invigdes 1978. Trots att den är relativt nybyggd såg man till att få den att se ut som om den vore 500 år gammal, genom sprickor och andra ålderstecken. Stilen är romersk-gotisk stil och räknas som Brasiliens tredje största katedral. Stadens historia börjar under 1500-talet när spanjorer steg iland i viken Mucuripes. Själva koloniseringen började dock 1603 när portugisen Pero Coelho de Souza reste sitt fort São Tiago och grundade bebyggelsen Nova Lisboa – Nya Lissabon. Under 1600-talet invaderades nordöstra Brasilien av holländarna som upprättade sitt eget fort. Efter intensiva strider kapitulerade holländarna och överlät fortet till Portugiserna, som döptes om till Fortaleza de Nossa Senhora da Assunção (Fort of our Lady of the Rising), efter vilket staden Fortaleza fick sitt namn. Fortaleza grundades som by år 1726 och ligger på samma plats där fortet en gång låg.

En stor skillnad mellan Rio de Janeiro och Fortaleza är att Fortalezas favelas ligger väldigt nära de rika områdena. Kanske är det därför som de centrala delarna av Fortaleza är så pass fulla med skräp som blåser omkring? Rodriguez förklarade att människorna i Fortaleza är fattiga men lyckliga. Vi stannade vid en stor marknad. Marknaden fanns på flera våningar och den fanns både rulltrappor och hissar att ta sig med mellan de olika våningarna. Det såldes massor av kläder och lokala produkter såsom Cashewnötter, alkohol, souvenirer och mat. Tur jag hade Rodriguez med mig för här var det inte någon som pratade engelska. Innan vi lämnade marknaden köpte vi oss varsin fruktdrink som var riktigt god. Men efter att ha sett vad de stoppade i drinkarna så förstod jag varför. Förutom frukt och is som maldes tillsammans så öste man på några deciliter socker. Rodriguez rekommenderade graviola som är en frukt som ska förebygga cancer. Men jag kände för en ananas/apelsindrink istället.

Därefter åkte vi till en lummig park där skuggan skänkte välbehövlig svalka. Solen visade sig från sin bästa sida och stekte på rejält, med all säkerhet upp över +30°C.

Vi gick en promenad in till de allra mest centrala delarna av staden och stannade till vid en skvatt galen man som i hörnet av ett torg delade kokosnötter med typ alla kroppsdelar han hade. Var det inte med huvudet, armbågarna eller händerna så var det med rumpan, fötterna eller munnen. Han var helt galen. Undrar vad han gick på egentligen? Rodriguez förklarade att mannen ändå tjänade bra med pengar från publiken som tittade på och skänkte pengar och att den galne mannen tjänade mer pengar på en dag än Rodriguez själv gjorde som guide.

Åter till hotellet för lunch och sedan fri eftermiddag. Kände inte för att hitta på något utan drog ner på stranden och chillade. Solen stod fortfarande högt på himlen vilket den gör så pass nära ekvatorn. Så en massa solkräm, tunna kläder och keps var nödvändigt. Alldeles utanför mitt hotell ligger en pir som går en bra bit ut i havet. Passade på att vandra ut på piren lagom till solnedgången.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan